Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. E. (Emma) Cohen de Lara

Amsterdam University College
Amsterdam University College
Expertisegebied: Politieke Theorieën, Deugdenethiek, Karakteronderwijs, Filosofie & Literatuur, Professionele Ethiek
Fotograaf: UvA

Bezoekadres
  • Science Park 113
  • Kamernummer: 3.24
Postadres
  • Profiel

    Emma Cohen de Lara (PhD University of Notre Dame) is senior docent politieke theorieën en tutor aan het Amsterdam University College. Daarnaast is ze gastonderzoekster bij Politieke Wetenschappen aan de VU Universiteit Amsterdam en senior research fellow bij het Civic Humanism Center for Character and Professional Ethics aan de Universiteit van Navarra. Hiervoor heeft ze gewerkt aan de VU Universiteit Amsterdam en aan de Universiteit van Vermont. Ze heeft haar master titels behaald aan de London School of Economics en Universiteit Leiden.

    Emma heeft een brede onderzoeksinteresse. Ze werkt momenteel aan twee boekprojecten: Stories of Resilience, waarbij ze filosofische en literaire bronnen gebruikt om het begrip weerbaarheid (resilience) een humane grondslag te geven, en Stories of Civic Virtue, waarbij ze uitwijdt over filosofische en literaire bronnen met het thema burgerlijke deugd. Als research fellow bij het Civic Humanism Center, Universiteit van Navarra, is ze betrokken bij onderwijskundig onderzoek gekoppeld aan het Leadership as Service Programma, in samenwerking met het Oxford Character Project. Voor een recent artikel over dit project in de International Journal for Ethics Education, zie: Leadership as Service: Developing a Character Education Program for University Students in Spain. Daarnaast heeft ze recentelijk een Erasmus+ Higher Education Cooperation grant (EUR250.000 voor de vijf partners) toegewezen gekregen voor het project REMAP: Reading for Meaning and Purpose, welke het betekenisvol lezen aan universiteiten bevordert. De partners in het project zijn de Universiteit van Navarra, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Latvia, de Bratislava International School of the Liberal Arts, en COAS middelbare scholen in Noord-Spanje.

    Recente publicaties zijn, als co-redacteur, Rethinking Resilience in Character Education. Insights from Literature and Philosophy (Routledge, verwacht 2024), en Literature and Character Education in Universities. Theory, Method, and Text Analysis (Routledge, 2022); Together Reading for Pleasure in Educational Utopia's (2023), en een bundel voor het Thijmgenootschap over Plato en de Sofisten: Een Spiegel voor onze Tijd (2020).

    Onderwijs

    Emma Cohen de Lara doceert Classical and Modern Political Thought, Ancient Philosophical Texts over filosofie en retorica en, samen met andere docenten, het interdisciplinaire vak Health, Resilience, and Human Flourishing, Philosophical Debates and Dialogues over vriendschap, en Academisch Schrijven. Ze begeleidt bachelor scripties over politieke theorieën, burgerschap, democratie, en onderwijs. 

  • Publicaties

    2024

    • Cohen de Lara, E. (in press). Virtues as the Building Blocks of Resilience: Christine de Pizan's Educational Project in The Book of the City of Ladies. In Rethinking Resilience in Character Education: Insights from Literature and Philosophy (Routledge Research in Character and Virtue Education). Routledge.
    • Cohen de Lara, E., & Leesen, T. (Eds.) (in press). Rethinking Resilience in Character Education: Insights from Literature and Philosophy. (Routledge Research in Character and Virtue Education). Routledge.
    • Cohen de Lara, E., Lleó, Á., Domingo, V., & Torralba, J. M. (2024). Leadership as Service: Developing a Character Education Program for University Students in Spain. International Journal of Ethics Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s40889-024-00189-x

    2022

    • Brooks, E., Cohen de Lara, E., Sánchez-Ostiz, Á., & Torralba, J. M. (Eds.) (2022). Literature and Character Education in Universities: Theory, Method, and Text Analysis. (Routledge Research in Character and Virtue Education). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003162209 [details]

    2020

    • Cohen de Lara, E. (2020). Desire and the emotion of shame. In M. Bosch (Ed.), Desire and human flourishing: Perspectives from positive psychology, moral education and virtue ethics (pp. 339-352). (Positive Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47001-2_23 [details]

    2018

    • Cohen de Lara, E. (2018). Aristotle's Rhetoric and the persistence of emotions in the courtroom. In L. Huppes-Cluysenaer, & N. M. M. S. Coelho (Eds.), Aristotle on emotions in law and politics (pp. 385-399). (Law and philosophy library; Vol. 121). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66703-4_18 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Cooper, N. (2018). Baruch Spinoza: Radical republican. In X. Márquez (Ed.), Democratic Moments: reading democratic texts (pp. 73-79). (Textual moments in the history of political thought). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781350006195.ch-010 [details]

    2017

    • Cohen De Lara, E. (2017). The affective dimension of citizenship: A Platonic account. In D. Thunder (Ed.), The ethics of citizenship in the 21st century (pp. 49-61). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50415-5_4 [details]
    • Cohen de Lara, E. (2017). Aristotle's Politics: Ethical politics or political realism? In E. Cohen de Lara, & R. Brouwer (Eds.), Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics (pp. 13-34). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5_2 [details]
    • Cohen de Lara, E. (2017). Liberal education and core texts: The case of the Netherlands. In E. Cohen de Lara, & H. Drop (Eds.), Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe (pp. 43-59). (Vernon series in education). Vernon Press. [details]
    • Cohen de Lara, E., & Brouwer, R. (2017). Introduction. In E. Cohen de Lara, & R. Brouwer (Eds.), Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics (pp. 1-11). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5_1 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Brouwer, R. (Eds.) (2017). Aristotle's practical philosophy: On the relationship between his ethics and politics. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64825-5 [details]
    • Cohen de Lara, E., & Drop, H. (2017). Introduction. In E. Cohen de Lara, & H. Drop (Eds.), Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe (pp. 9-22). (Vernon series in education). Vernon Press. [details]
    • Cohen de Lara, E., & Drop, H. (Eds.) (2017). Back to the core: Rethinking core texts in liberal arts & sciences education in Europe. (Vernon series in education). Vernon Press. [details]

    2008

    • Cohen de Lara, E. (2008). Human nature and human communities: Marlene Sokolon, Political emotions: Aristotle and the symphony of reason and emotion - Eugene Garver, Confronting Aristotle's Ethics: Ancient and modern morality. The Review of Politics, 70(1), 161-164. https://doi.org/10.1017/S0034670508000272

    2007

    2019

    • Cohen de Lara, E. (2019). Een 'uitzonderlijke' tekst: Hobbes' vertaling van Aristoteles' Retorica. In A. Kinneging, M. Colette, & P. de Hert (Eds.), Thomas Hobbes: De ik-gerichtheid van de politieke filosofie (pp. 308-327). (De Debatten). Damon. [details]

    2018

    • Cohen de Lara, E. (2018). De senaat als anker van de staat. In P. de Hert, A. Kinneging, & G. Versluis (Eds.), De Federalist Papers: Bakermat van het moderne constitutionalisme (pp. 114-137). (De Debatten). Damon. [details]

    2012

    2010

    • Cohen de Lara, E. (2010). [Review of: J. Ober (2008) Democracy and knowledge: Innovation and learning in classical Athens]. Acta Politica, 45(3), 378-381. https://doi.org/10.1057/ap.2010.10

    2023

    • Cohen de Lara, E. (2023). Together Reading for Pleasure. In G. van der Laan, T. Leesen, M. Bot, E. Dreezens, V. Lakhani, M. J. Loos, A. Shekiladze, G. Spoormans, & T. Willems (Eds.), Educational Utopias: liber amicorum prof. dr. Alkeline van Lenning (pp. 253-259). Open Press Tilburg University. https://doi.org/10.26116/7af3-n693 [details]

    2020

    2019

    • Cohen de Lara, E. (2019). Meer dan recht alleen: Verstandige gematigdheid en schroom als morele voorwaarden voor de rechtsstaat. In F. van den Heuvel, & P. Overeem (Eds.), Een vitale rechtsstaat: Grondslag, kwetsbaarheid, weerbaarheid (pp. 17-24). (Annalen van het Thijmgenootschap; Vol. 107, No. 2). Valkhof Pers. [details]
    • van Drunen, M., Cohen de Lara, E., & Pratt, M. (2019). An Ongoing State of Dialogue: Learning-centred education at Amsterdam University College. Th&ma, Tijdschrift voor hoger onderwijs & management, 26(4), 26-30. https://www.themahogeronderwijs.org/het-archief/author/1420 [details]

    2015

    2012

    Prijs / subsidie

    • Cohen de Lara, E. (2024). Erasmus+ Higher Education Cooperation Grant.
    • Cohen de Lara, E. (2018). Stipendium Thijmgenootschap.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • University of Navarra
      Overdracht programma, meeschrijven aan 3-4 artikelen.
    • University of Navarra
      Research fellow at the Civic Humanism Center.