Emma heeft een brede onderzoeksinteresse. Ze werkt momenteel aan twee boekprojecten: Stories of Resilience, waarbij ze filosofische en literaire bronnen gebruikt om het begrip weerbaarheid (resilience) een humane grondslag te geven, en Stories of Civic Virtue, waarbij ze uitwijdt over filosofische en literaire bronnen met het thema burgerlijke deugd. Als research fellow bij het Civic Humanism Center, Universiteit van Navarra, is ze betrokken bij onderwijskundig onderzoek gekoppeld aan het Leadership as Service Programma, in samenwerking met het Oxford Character Project. Voor een recent artikel over dit project in de International Journal for Ethics Education, zie: Leadership as Service: Developing a Character Education Program for University Students in Spain. Daarnaast heeft ze recentelijk een Erasmus+ Higher Education Cooperation grant (EUR250.000 voor de vijf partners) toegewezen gekregen voor het project REMAP: Reading for Meaning and Purpose, welke het betekenisvol lezen aan universiteiten bevordert. De partners in het project zijn de Universiteit van Navarra, Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Latvia, de Bratislava International School of the Liberal Arts, en COAS middelbare scholen in Noord-Spanje.
Recente publicaties zijn, als co-redacteur, Rethinking Resilience in Character Education. Insights from Literature and Philosophy (Routledge, verwacht 2024), en Literature and Character Education in Universities. Theory, Method, and Text Analysis (Routledge, 2022); Together Reading for Pleasure in Educational Utopia's (2023), en een bundel voor het Thijmgenootschap over Plato en de Sofisten: Een Spiegel voor onze Tijd (2020).