Ine Beyens is Assistant Professor (tenured) aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek focust op de effecten van schermmedia op de emotionele, pscychologiche, en sociale ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Haar huidige onderzoek bestudeert de effecten van social-mediagebruik op het welbevinden van adolescenten. In haar werk gebruikt ze intensive longitudinal data methods, zoals experience sampling en daily diary methods, om te begrijpen wat adolescenten doen, voelen, en denken in hun dagelijkse leven.
Ine is mede-oprichter en senior onderzoeker van Project AWeSome, een interdisciplinaire samenwerking die onderzoek doet naar de effecten van social media op verschillende aspecten van welbevinden van adolescenten. Binnen dit project ontwikkelde zij een nieuwe, idiografische methode om te bestuderen hoe de effecten van (social)mediagebruik verschillen van persoon tot persoon. Ine is verbonden aan het Center for research on Children, Adolescents, and the Media (CcaM) en lid van het Consortium on Individual Development van het NWO Zwaartekracht Programma. Vooragfaand aan haar aanstelling aan de Universiteit van Amsterdam, werkte ze als onderzoek- en onderwijsassitent aan de School for Mass Communication Research aan de KU Leuven (België), waar ze haar doctoraatsproefschrift voltooide.
Ine publiceerde meer dan 40 artikels in toonaangevende tijdschriften in communicatie, waaronder Communication Research, Journal of Communication, en Human Communication Research, en in psychologische en multidisciplinaire toptijdschrijften, waaronder Developmental Psychology, Scientific Reports, and Proceedings of the National Academy of Sciences. Haar werk werd bekroond met verschillende awards van internationale associaties, waaronder de International Communication Association (ICA), de Society for Research on Adolescence (SRA), en de American Psychological Association (APA). In 2018 werd ze verkozen tot secretaris van de ICA Children, Adolescents, and the Media divisie.