PhD Kritisch Denken over controversiële onderwerpen
Op het gebied van science educatie onderzoek ik of leerlingen in het voortgezet onderwijs kritisch denken over controversiële onderwerpen. Daarbij ontwikkelen we een meetinstrument dat meet of leerlingen bewijs en waarden van elkaar kunnen scheiden in discussies binnen de biologie/science vakken. Later kijken we of deze vaardigheden kunnen worden gestimuleerd aan de hand van een interventie en kunnen worden toegepast in andere domeinen, zoals binnen het vak geschiedenis.
Achtergrond
Met mijn achtergrond in Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (Bachelor) en Development and Socialization in Childhood and Adolescence (Research Master) kijk ik graag vanuit meerdere perspectieven naar sociale vraagstukken in de samenleving. Hier binnen heb ik voornamelijk gekeken naar (1) hoe kinderen/jongvolwassenen leren, (2) hoe we dat kunnen optimaliseren door middel van interventies/veranderingen in het onderwijs, en (3) of geleerde vaardigheden ook worden toegepast op nieuwe problemen en situaties (transfer).
Interesses
Verder praten over transfer van kennis, het onderwijs, controversiële onderwerpen binnen sciencevakken of het toegankelijker maken van de wetenschap? Laat het weten!