Rode draad is de Mercator sapiens, de wijze, erudiete koopman die Caspar Barlaeus in 1632 opvoerde bij de opening van het Athenaeum Illustre, de huidige Universiteit van Amsterdam.
In de rijke-geïllustreerde beschrijving van de voorgeschiedenis, de stichting en de ontwikkeling van de faculteit, komt Mercator sapiens in het eerste deel van het boek ter sprake als inspiratiebron voor de voorvechters van een economische faculteit in Amsterdam.
De redactie van het boek heeft Mercator sapiens ook actuele betekenis willen geven. Zo reflecteren in het tweede deel van het boek 10 internationaal vooraanstaande economen en bedrijfseconomen op de wijze koopman in het licht van de uitdagingen van onze tijd. Wat staat de Mercator sapiens te doen? En wat kan de economische en bedrijfskundige wetenschap daar dan aan bijdragen? Met bijdragen van: Branko Milanovic, Ann Pettifor, Paul Schoemaker, Deirdre McCloskey, Dani Rodrik, Diane Coyle, Manfred Kets de Vries, Shoshana Zuboff, Joel Mokyr en Anita Elberse.
In het derde deel bouwt de redactie op het tweede deel voort door zich de vraag te stellen: als dit dan de uitdagingen zijn aan het adres van de Mercator sapiens, mogen we dan onze hoop vestigen op deze generatie studenten? Hoe staan zij in de wedstrijd? Wat is hun engagement? Welke idealen vinden ze nastrevenswaardig? Hoe zien ze de toekomst? En hun eigen toekomst? Het boek schetst in dit derde deel een portret van de huidige generatie studenten aan onze 100-jarige faculteit.
---
Concept & Realisatie: Bob Duynstee
Auteurs: Johan Joor, Jule Hinichs, Rob Hartgers
Beeldredactie: Daan Meijer
Vormgeving: Monique Smulders (Monter)
Uitgever: Bob Duynstee (1001.nl)
ISBN: 978-90-821836-7-2