Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Veel media-aandacht voor nieuw stikstofonderzoek van oa Emiel van Loon

Een gezamenlijk onderzoek van TNO en de UVA in opdracht van de provincies rondom de uitstoot van stikstof laat zien dat er niet zomaar een minder strenge grens voor deze uitstoot vastgesteld en gehanteerd kan worden. De provincies hadden gevraagd om dit onderzoek in de hoop binnen de huidige juridische grenzen eenvoudiger vergunningen te kunnen verlenen voor onder meer bouwprojecten en uitbreiding van agrarische bedrijven. Vanuit de UvA was Emiel van Loon (UvA-IBED) hoofdbetrokkene bij het onderzoek. Diverse grote media berichten over deze nieuwe studie; een bloemlezing.

Saer Samanipour in oa NRC over het risico van PFAS en andere andere massa-geproduceerde chemicaliën voor het milieu en onze gezondheid

Milieuchemicus Saer Samanipour (UvA-HIMS) schreef recent met collega’s een opiniestuk in vakblad ACS , waarin hij in kaart bracht hoe slecht de toxicologie en veiligheidsautoriteiten zijn opgewassen tegen de chemische massaproductie. Dagblad NRC interviewde hem hierover. Hij vertelt in het interview onder meer over het belang van beter zicht krijgen op de veiligheid van geproduceerde stoffen én hun afbraakproducten. Hetzelfde artikel verscheen ook in diverse regionale dagbladen, waaronder het Noordhollands Dagblad, de Leidsche Courant en de Gooi- en Eemlander.

Noushine Shahidzadeh in Folia over haar onderzoek naar de schadelijke invloed van zout op oude kunstwerken

Keukenzout vormt samen met andere zouten een van de grootste bedreigingen voor kunstwerken zoals muurschilderingen, standbeelden, aardewerk en historische monumenten van natuursteen. Natuurkundige Noushine Shahidzadeh (UvA-IoP) vertelt in universiteitsblad Folia over haar al langer lopende onderzoek naar zoutschade van cultureel erfgoed.

De Telegraaf en regionale kranten over loodtest van Wim Noorduin

Wim Noorduin (bijzonder hoogleraar aan UvA-HIMS & AMOLF) heeft een spray ontwikkeld waarmee op een heel snelle en eenvoudige manier is aan te tonen of er giftige loodverbindingen op en materiaal aanwezig zijn. Bijvoorbeeld in de verf op drinkglazen. Zowel De Telegraaf als enkele regiokranten (oa Dagblad van het Noorden, De Limburger) schrijven over zijn innovatie.

Annemarie van Wezel bij RTL Nieuws over grote lozing tuinbouwgif

Een tuinder uit de gemeente Westland heeft een grote hoeveelheid van een verboden bestrijdingsmiddel geloosd. In het oppervlaktewater werd een overschrijding van 6000 keer de norm aangetroffen. Annemarie van Wezel (UvA-IBED) legt bij RTL Nieuws uit wat de risico’s van zo’n lozing zijn.

Fabian Dablander in oa NRC en het Nederlands Dagblad over klimaatzorgen en -activisme onder wetenschappers

Volgens onderzoek van de UvA maakt internationaal een zeer ruime meerderheid van de wetenschappers zich zorgen om klimaatverandering en de gevolgen hiervan. De helft van de ondervraagde wetenschappers is bovendien bereid om voor dit onderwerp de barricaden op te gaan. Hoofdonderzoeker Fabian Dablander (UvA-IBED) gaf aan diverse media uitleg.

Interview met Henkjan Honing bij radio NPO Klassiek

Henkjan Honing ontving vrijdag 2 augustus de Lifetime Achievement Award van de Society for Music Perception and Cognition. Dat is een belangrijke organisatie van vakgenoten. Reden voor het programma Podium op de radiozender NPO Klassiek om hem te interviewen over zijn wetenschappelijke werk.

Evangelos Kanoulas en Efstratios Gavves bij de NOS over AI-beelden die illegaal getraind lijken met beelden van Nederlandse makers

Het lijkt er sterk op dat de AI-modellen van OpenAI en Midjourney om afbeeldingen te genereren zonder toestemming zijn getraind met beelden van Nederlandse makers. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS, en wordt bevestigd door vier door hen geraadpleegde experts, waaronder Evangelos Kanoulas en Efstratios Gavves (UvA-IvI).

Daniel Bonn in De Volkskrant over de kunst van zandkastelen bouwen

Daniel Bonn (UvA-IoP) publiceerde in 2012 een wetenschappelijk artikel over de natuurkunde van zandkastelen bouwen. In De Volkskrant gaf hij deze zomer tips over onder meer de ideale water/zand verhouding.

Veel (internationale) media-aandacht voor ontdekking hoe Rembrandt goud schilderde

Chemici van het Rijksmuseum en UvA-HIMS hebben ontdekt hoe Rembrandt speciale arseensulfidepigmenten toepaste om een 'gouden' verf te maken. Dit nieuws kreeg met name internationaal veel aandacht van allerhande media. Een bloemlezing.