Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Kinderen spelenderwijs échte wetenschap laten beoefenen. Zodat elk kind, ook als die niet wordt bereikt door bestaande vormen van wetenschapscommunicatie, de wetenschapper in zichzelf ontdekt en ervaart dat wetenschap ook voor hen is weggelegd. Dit gebeurt in het programma Lil’Scientist, een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam, De Jonge Akademie, IMC Weekendschool en diverse kennisinstellingen.

Kinderen zijn van nature kleine wetenschappers. Toch denken niet alle kinderen dat wetenschap voor hen is weggelegd. Dat geldt vooral voor kinderen die zelden in aanraking komen met wetenschap en die amper worden bereikt door bestaande vormen van wetenschapscommunicatie. Het programma Lil’Scientist brengt hier verandering in. In dit programma ontwikkelen wetenschappers en kinderen samen lessen voor groep 7 en 8 van de basisschool, met opdrachten uit bijvoorbeeld de psychologie, oceanografie en informatica.  
De Lil’Scientist-lessen worden komend jaar ingezet binnen IMC Weekendschool en worden in de toekomst gratis beschikbaar gesteld aan scholen door heel Nederland. 

Stereotype beeld van de oude man in de labjas wegnemen 

Onderzoeker Eddie Brummelman: ‘De leerlingen van de weekendschool vinden het geweldig om wetenschap te bedrijven. Bij wetenschap denken ze al snel aan een oude witte man in een labjas. Maar wanneer ze ontdekken dat ze zelf wetenschap kunnen doen, verandert dit stereotype beeld. Bovendien spreekt Lil’Scientist de nieuwsgierigheid, het doorzettingsvermogen en de creativiteit van kinderen aan. Kinderen worden op deze manier echte wetenschappers.’ 

De Lil’Scientist-lessen worden in de toekomst gratis beschikbaar gesteld aan scholen door heel Nederland

Officieel lespakket dat openbaar beschikbaar is 

Brummelman en zijn  collega’s ontwikkelen de lessen in samenwerking met de IMC Weekendschool én hun leerlingen. ‘Zodra een les naar tevredenheid loopt, maken we er een officieel lespakket van, dat we vervolgens openbaar beschikbaar maken. Op deze manier kunnen alle leraren in Nederland hier gebruik van maken. Onze lessen worden echter niet alleen gebruikt op basisscholen.  
Ze worden ook gebruikt in wetenschapsmusea, bijvoorbeeld in het Discovery Museum, waar het lespakket “Wie is de wetenschapper?” wordt ingezet om stereotype beelden van wetenschappers bespreekbaar te maken met kinderen en hun ouders.’ 

Kinderen bedrijven voor het eerst echte wetenschap 

‘Lil’Scientist is een ontzettend waardevol programma, omdat kinderen voor het eerst echte wetenschap bedrijven. We zetten geen wetenschapper in een toga voor de klas die uitlegt hoe wetenschap werkt. We komen in onze spijkerbroek en zetten kinderen zelf aan het werk: zij gaan de wetenschap doen, terwijl wij over hun schouders meekijken. En kinderen zijn geweldige wetenschappers - ze zijn nieuwsgierig, geven nooit op en denken out-of-the-box, echte little scientists dus.’ 

Ook met ons samenwerken?

In samenwerking met onze wetenschappers, studenten en docenten op zoek naar praktische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen? Samen met onze onderzoekers wetenschappelijk onderzoek opzetten? Of gewoon meer weten over de mogelijkheden?