Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De moderne mens wordt overspoeld door informatie. Hoe zorgen bedrijven ervoor dat hun boodschappen echt aankomen bij potentiële klanten? Studenten Communicatiewetenschap ontvangen tijdens de 7-weekse module Media Strategies een opdracht van een mediabureau om een mediastrategie te ontwikkelen die écht werkt.

Mediastrategieën ontwikkelen is voor mediabureaus uiteraard dagelijkse kost die voor hen weinig geheimen meer kent, weet Hilde Voorveld, docent /onderzoeker én coördinator van de module. ‘Toch vinden bureaus het interessant om met onze studenten samen te werken – dat doen ze al sinds 2016. Uiteraard vinden ze het belangrijk om bij te dragen aan de opleiding van mogelijke toekomstige collega’s, maar ook inhoudelijk brengen de studenten net dat beetje méér, namelijk een goede academische onderbouwing bij hun advies – iets waar mediabureaus zelf vaak eenvoudigweg de tijd niet voor hebben.'

Direct toepasbare academische kennis

Naast theoretische kennis over mediastrategieën en mediaplanning, is de module namelijk gericht op het leren kennen van de media-industrie, en de praktische en theoretische problemen die er spelen. ‘We hebben bijvoorbeeld gastcolleges over bereiksonderzoek, generatieve AI en een brainstormsessie over creativiteit. De opgedane academische kennis kunnen de studenten direct toepassen op de praktijkcase waaraan ze werken.'

De Nederlander en zijn streamingdiensten

De voorbeelden van door de studenten bedachte mediastrategieën zijn talrijk: denk aan een overheidscampagne gericht op jongeren en mentale gezondheid, een campagne voor de zomercollectie van H&M en een campagne gericht op volwassenen om streamingdienst Disney+ aan te prijzen. ‘Bij elke briefing krijgen studenten eerst de opdracht wat meer de diepte in te duiken door te kijken naar de consumentenbehoeften, de trends in de markt, concurrentie en mediagebruik van de doelgroep. Dat soort informatie is essentieel om een mediastrategie op te baseren.’

Blij met een echte opdracht

Tegen het einde van de module, na zo’n zeven weken, kiezen de mediabureaus tien beste ideeën uit, die de studenten vervolgens mogen pitchen tijdens de afsluitende bijeenkomst. De opdrachtgevers zijn elke keer weer aangenaam verrast door de pitches en door de presentatie-skills van de studenten. Van de studenten horen we vaak terug dat ze blij zijn dat ze een “echte” opdracht krijgen – hoe overweldigend dat in het begin soms ook is. In het begin zijn ze vaak onzeker, vragen ze zich af wat zij nou kunnen bijdragen. Ze missen soms echt die praktische kant tijdens de studie. Tijdens deze module groeien de studenten echt in hun adviesrol, en blijken hun adviezen en ideeën heel nuttig te zijn.’

Idee ook pitchen aan de opdrachtgever

Een enkele keer komt het zelfs voor dat een mediabureau studenten vraagt om hun idee ook te pitchen aan de opdrachtgever van het bureau. ‘Dat is natuurlijk helemaal een groot compliment.'

Dr. H.A.M. (Hilde) Voorveld

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Persuasive Communication

Ook met ons samenwerken?

In samenwerking met onze wetenschappers, studenten en docenten op zoek naar praktische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen? Samen met onze onderzoekers wetenschappelijk onderzoek opzetten? Of gewoon meer weten over de mogelijkheden?