Het was voor de jury geen makkelijke opgave om uit deze vakken de beste twee te kiezen. In de woorden van juryvoorzitter dr. Carlos Reijnen was het zelfs: 'Duivels moeilijk'. De keuze viel op het bachelorvak ‘The Trade of Economics’. Onder andere de jaarlijkse aanscherping en inspirerende functie binnen de faculteit droegen bij aan de keuze. Het mastervak ‘Looking at 17th Century Dutch Paintings’ ging ook met de prijs naar huis, mede om de verbinding tussen het werkveld en de universiteit.
Drs. Paul Teule en derdejaars student Lotteke Blok presenteerden het vak van de opleiding Europese studies, dat bestaat uit vier intensieve weken met iedere week een pittige opdracht. Tijdens de opdrachten leren studenten te reflecteren op fenomenen uit de economie. Het vak laat zien dat economie een geesteswetenschap is, die om geesteswetenschappers vraagt.
Dr. Elmer Kolfin en student Xuan Li presenteerden het mastervak ‘Looking at 17th Century Dutch Paintings’ van de opleiding Kunst- en Cultuurwetenschappen. Studenten moeten in dit vak antwoord leren geven op cruciale kwaliteitsvragen. 'Wat maakt een schilderij goed?' 'Waarom is dit schilderij beter dan een ander?' Xuan Li vertelde vol enthousiasme dat ze nooit had gedacht, dat ze zich na het volgen van één vak een connoisseur zou durven noemen. Omdat studenten daadwerkelijk zelf ‘het veld’ in gaan en de kunst onderzoeken, blijkt dit toch mogelijk te zijn.
Tijdens een besloten juryberaad bespreekt de jury alle voordrachten en nomineert vervolgens twee bachelorvakken en twee mastervakken. De jury van de Onderwijsprijs 2017 is samengesteld uit docenten en studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen, onder voorzitterschap van dr. Carlos Reijnen, Onderwijsdirecteur Graduate School of Humanities.
Vragen over de Onderwijsprijs? Neem dan contact op met Sonja van der Woude-Veldhuizen, afdeling Communicatie en marketing van de Faculteit der Geesteswetenschappen