De uitreiking van de Onderwijsprijs 2018 van de Faculteit der Geesteswetenschappen vond plaats op dinsdag 22 mei in de VOC-zaal van het Bushuis. Decaan Fred Weerman opende de feestelijke bijeenkomst, waarna docenten en studenten van de vier genomineerde vakken een presentatie gaven aan jury en publiek. Na de vier presentaties trok de jury zich terug voor beraad om vervolgens de twee winnende vakken bekend te maken.
Het bachelorvak ‘Golden Age Amsterdam as a creative city’ maakt deel uit van de bachelor Nederlandse taal en cultuur, de minors Gouden Eeuw en Dutch Studies, en van het Amsterdam Exchange programme – Humanities. De jury was met name te spreken over het onderzoeksintensieve karakter van het vak en het didactische concept van ‘inlevend leren’ , waarbij een beroep wordt gedaan op de creatieve inbreng en het inlevingsvermogen van de student. Studenten schrijven een onderzoekspaper over het overnameconflict in 1663, waarbij zij zich in het conflict verplaatsen door stelling te nemen als een van de partijen – bijvoorbeeld als acteur of actrice, hoofd van de schouwburg of burgemeester – en daarbij rekening houden met de belangen van de anderen. Verschillende academische vaardigheden worden hier in combinatie met elkaar geoefend, in een setting die nauw aansluit bij werkelijke maatschappelijke situaties.
Het mastervak ‘Multimediaal Onderzoeksproject’ is een dragend praktijkvak in de duale master Journalistiek en Media. Kenmerkend voor dit vak zijn de projectvorm en de inbreng van experts uit de journalistieke praktijk. De jury roemde met name de ambitieuze studiecultuur binnen het vak en de mate waarin de stap terug van de docent wordt beantwoord door een stap vooruit door de student. Ook de intensieve samenwerking tussen studenten sprak de jury aan. Die samenwerking heeft 'duidelijk een meerwaarde voor de leeropbrengst'. Ook het feit dat het vak al sinds 2014 wordt gegeven en onverminderd hoog wordt beoordeeld door studenten heeft meegewogen in de beslissing van de jury.
Juryvoorziter prof. dr. Caroline Kroon, onderwijsdirecteur van het College of Humanities, sprak namens de jury lovende woorden over de kwaliteit van de vier genomineerde vakken. ‘Alle vier hebben een originele didactische aanpak en worden dan ook hoog gewaardeerd door studenten en docenten. Hun vernieuwende werkvormen en de verbinding tussen het werkveld en de universiteit zullen komend jaar ook op andere manieren als inspiratiebron onder de aandacht gebracht worden van de facultaire gemeenschap.’ De winnende vakken ontvingen een cheque ter waarde van € 1500.
De jury van de Onderwijsprijs is samengesteld uit docenten en studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen.