Beeldmateriaal

In haar memorieboek noteerde Maria van Nesse een gezegde dat ze had gehoord. ‘men saijt voer een spreck wort katten ende honden, leuwen ende beren konnen die menschen beheren,’ schreef ze, ‘maer der en is op aerden geen soo starcken man die een quaet wijf beheren kan’. Het gezegde doet wellicht vermoeden dat van nesse in de kracht van haar geslacht geloofde. Of vond ze het gewoon een grappige spreuk? (Fotovermelding: Rijksarchief Mons, België. Foto: Judith Noorman).
Maria van Nesse noteerde ook medische recepten, zoals deze remedie tegen tandpijn. (Fotovermelding: Rijksarchief Mons, België. Foto: Judith Noorman).
Boekcover
Van Nesse woonde in een zestiende-eeuws pand dat nog van haar grootvader was geweest. Het is het huis helemaal links op deze tekening die Cornelis Pronk in 1727 maakte. (Collectie Koninklijk Oudheidkundig Genootschap, Atlas Schoemaker. Foto: Koninklijke Bibliotheek, Den Haag)
Deze dwarsdoorsnede laat zien hoe groot Van Nesses huis was en waar de vertrekken waren. Dankzij het aantekeningenboek weten we heel precies wat er zich in het voorname huis aan de Alkmaarse Langestraat afspeelde. (Fotovermelding: Studio Berry Slok/ Peter Bitter, Archeologisch Centrum gemeente Alkmaar).
Op deze stadsplattegrond van Alkmaar zijn plaatsen gemarkeerd waarmee Maria van Nesse goed bekend zal zijn geweest. Tussen deze locaties lagen vermoedelijk haar meest gelopen routes. (Joan Blaeu/Margreet van de Burgt, Plattegrond van Alkmaar, 1649, Regionaal Archief Alkmaar)
Reliek van het Heilig Bloedwonder dat in 1643 uit de houder werd gehaald, waarna Maria van Nesse het stukje stof met een draad herstelde (Alkmaar, Sint-Laurentiuskerk).
Zilveren monstrans die Maria van Nesse liet maken voor de kerk van pastoor Kater, 1643 (Alkmaar, Sint-Laurentiuskerk).
Van Maria van Nesse zelf zijn geen portretten overgeleverd, maar wel van haar familieleden. Zoals dit portret van haar moeder, Anna Harcks (1553/54-1612), particuliere collectie.
Portret van Maria van Nesses zwager, Jacob Nobel (anonieme kunstenaar, 1611, Valenciennes, Musée des Beaux-Arts)
Portret van Maria van Nesses zus, Adriana van Nesse (anonieme kunstenaar, 1611, Valenciennes, Musée des Beaux-Arts).

Quotes

Christi Klinkert, conservator Stedelijk Museum Alkmaar: 'Er wordt wel gezegd dat het verleden een vreemd land is. Dat geldt helemaal voor het verleden van mensen die geen macht hadden. Hun daden en omstandigheden zijn immers van oudsher slecht gedocumenteerd. Maar dankzij Maria van Nesses uitvoerige notities - én de gedegen analyse ervan door Judith Noorman en Robbert Jan van der Maal - is het dagelijks leven van een katholieke vrouw in zeventiende-eeuws Alkmaar verbazend dichtbij. Voor een museumconservator als ik is zo’n document een goudmijn: het biedt stof voor vele nieuwe verhalen over het oude Alkmaar.'

Judith Noorman, universitair docent Kunstgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam: 'Van een vondst als deze bron kun je als onderzoeker alleen maar dromen, dacht ik. Haar kostuums en juwelen, schilderijen en religieuze kunst en schenkingen aan de kerk; de details waarmee ze haar kunstaankopen beschreef, is ongekend. En duizelingwekkend! Maria van Nesse is op slag de best gedocumenteerde kunstkoper uit Rembrandts tijd, man of vrouw. Iedereen met interesse in zeventiende-eeuwse kunst moet kennismaken met Maria van Nesse.'