Stijn Schenk startte zijn onderneming Real Comics al zo’n tien jaar geleden, maar sinds hij drie jaar geleden bij Humanities Venture Lab binnenstapte kan hij het ook zijn fulltime job noemen. In samenwerking met tekenaren maakt hij moeilijke onderwerpen bespreekbaar door de ontwikkeling van beeldende communicatie, zoals strips en animaties. ‘Er zijn veel lastige onderwerpen waar we het heel moeilijk over kunnen hebben, maar die wel overal in doorwerken’, vertelt hij. ‘Dat kan oorlogstrauma zijn, opvoeding, diabetes, depressie, identiteit, afkomst: allemaal dingen die volledig bepalen hoe we met elkaar omgaan.’
Hij is afgestudeerd als socioloog, maar heeft in zijn zes jaar op de UvA van veel opleidingen iets meegekregen. ‘Sociaalwetenschappelijke informatica, een half jaar psychologie, een half jaar Aziëstudies, antropologie, politicologie en twee verloren vakken bij rechten.' In zijn werk is hij bezig met principes die aansluiten bij de geesteswetenschappen. 'Ik zie beeld als een inhoudelijke taal, als een verdieping op de taal. Bij Humanities Venture Lab vonden ze daarom toch dat ik er bij paste.’
Het ondernemerschap is voor hem een goede match. ‘Ik kan me niet veel functies indenken waarin je zoveel vrijheid hebt. Je kunt ook tien jaar investeren in een bedrijf, maar ik besloot gewoon gelijk aan de top te beginnen.’
‘In de startfase hebben we veel samen gezeten over de lastige administratieve dingen: jaarplannen, budgetten, prijzen, waardebepaling. Maar ook: waar zet je je tegen af? Ik ben namelijk de enige ondernemer die dit doet en dat maakt het heel lastig om daar een weg in te vinden.’
Ik denk dat alles waar mensen gepassioneerd mee bezig zijn waarde heeft. Als je vindt wat die waarde is, zal diegene nooit de enige zijn die daar waarde aan hecht.’
Het sociale aspect, een gezamenlijke werkplek, heeft ook geholpen voor Stijn. ‘Eerst zat ik elke dag thuis, Humanities Venture Lab heeft me regelmaat gegeven. Ook de samenwerking met andere ondernemers waar je zo naar binnen kunt lopen inspireert mij. Het gevoel dat je onderdeel van een groep bent. Thuis moet je het allemaal uit jezelf halen.’
‘Ja, ik denk dat je echt overal iets mee kan. Er is altijd een doelgroep, het is maar wat je niche is. Als je onderzoek doet naar het puntgebruik van Shakespeare kun je daar ook een business in opzetten, intonatieworkshops misschien. Ik denk dat alles waar mensen gepassioneerd mee bezig zijn waarde heeft, in ieder geval voor die persoon. Als je vindt wat die waarde is, zal diegene nooit de enige zijn die daar waarde aan hecht.’
‘Loop gewoon bij een paar mensen binnen. Ondernemen is al zoekend naar stenen de rivier oversteken, dus probeer een idee te hebben maar zorg ook dat je daarbinnen nog kan zoeken. Nieuwsgierigheid en bereidheid om je eigen gebreken en vooroordelen te bevragen zijn ook belangrijk.’
‘Ik denk dat heel veel mensen er niet aan beginnen omdat ze denken: ik moet het precies weten. Maar je weet het pas als je ermee bezig bent. Bij Humanities Venture Lab krijg je de tijd om geïnspireerd te raken en je plan vorm te geven, maar dat vraagt wel kwetsbaarheid.’