Charlie Vielvoye is zelfstandig copywriter en werkt voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers: van een Drents bedrijf dat handelt in zonneschermen tot een Amsterdamse basisscholengemeenschap, en van een management- en adviesbureau tot een wijnwinkel die kwaliteitswijnen verkoopt. Charlie is van alle markten thuis en kon zich tijdens zijn opleiding aan de FGw breed ontplooien.
Geesteswetenschappers zijn breed geïnteresseerd, maar beschikken daarnaast ook over een kritische blik.
‘Mijn bachelor en master Media en Cultuur komen zeker terug in mijn werk als zelfstandig copywriter,’ vertelt Charlie, ‘met name door de taligheid van de opleiding en het schrijven van papers. Ik heb in mijn werkende leven gemerkt dat er een gigantische vraag is naar mensen met een scherpe pen die een helder verhaal kunnen vertellen. Er zijn zoveel sectoren waar mensen op een onbegrijpelijke manier communiceren. Ik zou tegen iedere organisatie zeggen: huur een geesteswetenschapper in die je kritisch bevraagt en helpt met je verhaal. Je zult er geen spijt van krijgen.’
‘Ik vind het lastig om alle geesteswetenschappen over één kam te scheren. Ik denk dat er bij veel geesteswetenschappers een natuurlijke afkeer heerst tegen alles wat riekt naar commercie. Toch denk ik dat we uitermate geschikt zijn voor het ondernemerschap. We zijn dwarsdenkers, stellen kritische vragen en zoeken naar manieren om de gevestigde orde uit te dagen. Stuk voor stuk eigenschappen die een goede ondernemer ook nodig heeft.’
Wees niet bang om tarieven te rekenen die marktconform zijn, ook al lijken die in eerste instantie misschien aan de hoge kant. Geesteswetenschappers willen niet graag als commercieel gezien worden waardoor zij zich vaak te goedkoop aanbieden. Daarmee schiet je niet alleen jezelf in de voet, je verpest ook de markt. Een veelgemaakte fout is dat je aantrekkelijk zou zijn als je goedkoop bent, maar dat schrikt vaak juist af. Organisaties zijn dikwijls bereid het tarief te betalen zolang ze kwaliteit krijgen. Zorg dat je genoeg overhoudt aan klanten met substantiële budgetten, zo creëer je voor jezelf een onafhankelijke positie van waaruit je ook pro bono of voor een sociaal tarief minder vermogende organisaties kan helpen.