Universiteiten en academici spelen een essentiële rol in wetenschap en maatschappij. Om de rol van universiteiten als onafhankelijke en door het algemeen belang gedreven kennisinstellingen te waarborgen, is het essentieel om academische vrijheden in het digitale tijdperk te waarborgen en bevorderen. Daarom heeft het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam het Instituut voor Informatierecht (IViR) opdracht gegeven om de digitale transformatie van de universiteit te onderzoeken.
Dit heeft geresulteerd in het onderzoeksproject “Information Law and the Digital Transformation of the University”. Het onderzoeksteam, bestaande uit acht IViR experts, heeft onderzoeksrapporten opgesteld waarin verschillende aspecten van digitale soevereiniteit van universiteiten worden onderzocht, inclusief concrete aanbevelingen voor zowel universiteiten als voor wetgevers en beleidsmakers. Deze rapporten geven antwoorden op de volgende drie vragen:
De toenemende afhankelijkheid van universiteiten van commerciële aanbieders betekent dat de externe invloed op zowel de digitale ontwikkelingen als de academische praktijken van universiteiten toeneemt. De concentratie van digitale infrastructuren, en de data daarin, bij machtige bedrijven, vormt het risico dat de academische waarden waarop universiteiten zijn gebaseerd worden uitgehold. Het leidt bovendien tot afhankelijkheden als het kostbaar en moeilijk is om van leverancier te veranderen of wanneer digitale diensten niet optimaal samenwerken. Een ander punt van zorg is dat persoonsgegevens en andere data uit de digitale omgeving van universiteiten worden onttrokken voor economisch gewin van aanbieders. Dergelijke risico's hebben universiteiten aangezet tot de roep om 'digitale soevereiniteit'.
Aanbevelingen voor universiteiten:
Download het rapport over digitale soevereiniteit (Engelstalig, pdf, 101p.)
De Europese Unie (EU) oefent steeds meer invloed uit op hoe universiteiten en onderzoekers op het algemeen belang gericht onderzoek uitvoeren. Bijvoorbeeld, EU-open science- en datawetgeving heeft direct en indirect invloed op onderzoeksactiviteiten, maar is niet altijd opgesteld met wetenschappelijk onderzoek in gedachten. Daardoor is naleving van wetgeving voor universiteiten en academische onderzoekers onnodig complex en blijven behoeften onvervuld.
Aanbevelingen voor wetgevers en beleidsmakers:
De digitalisering van de samenleving maakt het cruciaal om te kunnen observeren en begrijpen hoe data en digitale infrastructuren de wereld om ons heen beïnvloeden. Ondanks de exponentiele toename aan data die in onze samenleving wordt gegenereerd, worden (academische) onderzoekers geconfronteerd met steeds grotere obstakels om toegang te krijgen tot die data en om digitale ontwikkelingen te kunnen waarnemen. Het gebrek aan (robuuste) transparantie en duidelijke datatoegangsrechten voor academisch onderzoek vormt een uitdaging voor de kerntaken van universiteiten als kennisproducenten en waakhonden die het algemeen belang dienen. We stellen vast dat academische onderzoekers vooral behoefte hebben aan duidelijkere juridische kaders, robuuste infrastructuren voor (het delen van) data en institutionele ondersteuning in bredere zin.
Aanbevelingen voor universiteiten:
Aanbevelingen voor wetgevers en beleidsmakers:
Download het rapport over toegang tot onderzoekersgegevens (Engelstalig, pdf, 131p.)
De belangrijkste bevindingen zijn uiteengezet in een (Engelstalige) samenvatting van het onderzoek “Information Law and the Digital Transformation of the University”. Deze bevat ook aanbevelingen voor universiteiten, en wetgevers en beleidsmakers.
De resultaten van het onderzoek ‘‘Information Law and the Digital Transformation of the University” zijn opgenomen in drie (Engelstalige) rapporten:
Als je vragen hebt over het onderzoek “Information Law and the Digital Transformation of the University”, neem dan contact op met dr. Kristina Irion, Associate Professor, Instituut voor Informatierecht.