Naam: Branco Bolsius
Leeftijd: 25
Studie: Psychologie (UvA)
Minor: Entrepreneurship (UvA)
'Mijn studie Psychologie is een ontzettend breed vakgebied met allerlei verschillende richtingen. Handig, omdat ik niet echt een beeld had van wat ik wilde worden. Wat ik wel wist, is dat ik het menselijk gedrag ontzettend interessant vond. Uiteindelijk ben ik me binnen mijn bachelor gaan richten op sociale beïnvloeding. Dan kijk je bijvoorbeeld naar hoe je het gedrag van mensen positief kunt sturen. Hoe stimuleer je bijvoorbeeld milieubewust gedrag zoals recycling? Of tijdens de coronacrisis: hoe zorg je dat de bevolking zich aan de anderhalvemeterregel houdt?
Entrepreneurship is een kweekvijver voor ondernemend talent
Pas na mijn bachelor ben ik aan de minor Entrepreneurship begonnen. Ik zag het als een mooie kans om zes maanden totaal iets anders te doen. De vakken zijn heel praktisch, dat sprak me zo aan. Met een aantal medestudenten – in mijn geval een groepje van drie – ga je aan de slag met je eigen ondernemersidee. Het doel is ook echt om een bedrijf te starten. Ons concept: een circulaire productieketen waarbij een restproduct een grondstof wordt. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in ons bedrijf Dik & Schil. Vorig jaar zomer lanceerden we het product Orangecello: een sinaasappellikeur gemaakt van sinaasappelschillen afkomstig uit de horeca. Zo krijgt het afvalproduct van verse jus dus een tweede leven. Het was gelijk een succes, binnen drie weken verkochten we meer dan vijfhonderd flessen. Het heeft even geduurd, maar na heel lang experimenteren is het ons ook gelukt om koffiedik, eveneens afkomstig uit de horeca, te gebruiken als basis voor onze Bakkie Pleur Koffielikeur. Deze minor is echt een kweekvijver voor ondernemend talent. Een ander opvallend bedrijf uit ons jaar is bijvoorbeeld Superseedic. Zij hebben 100 procent plasticvrije hotelslippers op de markt gebracht. Gemaakt van onder andere bamboetextiel en biologisch afbreekbaar.
Mijn studie Psychologie kwam goed van pas tijdens mijn minor. Hierdoor had ik al kennis over consumentengedrag, daar draait het bij de marketing van een product natuurlijk ook om. Tijdens Entrepreneurship leer je denken in oplossingen, niet in problemen. Als je ziet dat er veel kan en lukt, ga je ook steeds meer geloven in je eigen plan. Eigenlijk heb je maar weinig nodig om te slagen: een goed idee, een dosis lef en een klein beetje mazzel.'