Kunstgeschiedenis
Deze oratie maakt deel uit van de voorbereiding voor een onderzoeksproject dat de rol van designgeschiedenis beter wil begrijpen in het onderhandelen van de relatie tussen grafisch ontwerp als erfgoed en grafisch ontwerp als hedendaagse beroepspraktijk. Het leunt op perspectieven en standpunten uit de decoloniale esthetiek en het intersectioneel feminisme die worden gebruikt om representatieve vooroordelen en onevenwichtigheden in de bewaring van cultureel erfgoed in het algemeen in twijfel te trekken en te verstoren, en onderzoekt hoe deze theorieën en tactieken ook de hernieuwde aandacht voor het grafischontwerparchief in het bijzonder kunnen ondersteunen.
Onder verwijzing naar Saidiya Hartmans notie van kritische fabulatie en Rolando Vázquez' pleidooi voor praktijken van luisteren en relationaliteit, bijvoorbeeld, wil het project een aantal manieren voorstellen waarop de designhistoricus, als de beoogde consument van een archief, kritisch zou kunnen ingrijpen in het verzamelen en beschrijven van het archief, en zo kan deelnemen aan de collectieve inspanning om het archief als een wereldwijd verspreide entiteit te ontregelen. Door een praktijk van 'onrust zaaien' hoopt Alice Twemlow dat er nieuwe wegen kunnen worden bewandeld die het verleden, het heden en de toekomst van de grafische ontwerppraktijk en haar cultuurhistorische interpretaties met elkaar verbinden.
Prof. dr. A. Twemlow, bijzonder hoogleraar Geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur: Disquieting Histories: Notes on Silence in the Graphic Design Archive.
Deze oratie vindt plaats in het Engels en is hier live te volgen.