For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Waarom wordt het grafisch ontwerparchief nog steeds gedomineerd door laatkapitalistische industriële democratieën in het Noorden, en het werk en de wereldbeelden van de "blanke, mannelijke, solo kunstenaar-ontwerper" die gespecialiseerd is in gedrukte publicaties en affiches? Hoewel het behoud van grafisch ontwerp en de bijbehorende documentatie ongetwijfeld belangrijk is, vooral voor een vluchtig medium, bestaat het gevaar van overcompensatie wanneer de heersende machtsstructuren en waardehiërarchieën waarin ze werden geproduceerd en rondcirculeerden niet alleen in de canon worden opgenomen, maar ook terug te vinden zijn in de hedendaagse praktijk. Alice Twemlow gaat in op deze gaten tijdens haar oratie op 1 december.
Kerngegevens van evenement Verontrustende geschiedenissen: Stilte in het archief van het grafische ontwerp
Datum
1 december 2022
Tijd
16:30
Alice Twemlow. Foto: Kirsten van Santen

Deze oratie maakt deel uit van de voorbereiding voor een onderzoeksproject dat de rol van designgeschiedenis beter wil begrijpen in het onderhandelen van de relatie tussen grafisch ontwerp als erfgoed en grafisch ontwerp als hedendaagse beroepspraktijk. Het leunt op perspectieven en standpunten uit de decoloniale esthetiek en het intersectioneel feminisme die worden gebruikt om representatieve vooroordelen en onevenwichtigheden in de bewaring van cultureel erfgoed in het algemeen in twijfel te trekken en te verstoren, en onderzoekt hoe deze theorieën en tactieken ook de hernieuwde aandacht voor het grafischontwerparchief in het bijzonder kunnen ondersteunen. 


Onder verwijzing naar Saidiya Hartmans notie van kritische fabulatie en Rolando Vázquez' pleidooi voor praktijken van luisteren en relationaliteit, bijvoorbeeld, wil het project een aantal manieren voorstellen waarop de designhistoricus, als de beoogde consument van een archief, kritisch zou kunnen ingrijpen in het verzamelen en beschrijven van het archief, en zo kan deelnemen aan de collectieve inspanning om het archief als een wereldwijd verspreide entiteit te ontregelen. Door een praktijk van 'onrust zaaien' hoopt Alice Twemlow dat er nieuwe wegen kunnen worden bewandeld die het verleden, het heden en de toekomst van de grafische ontwerppraktijk en haar cultuurhistorische interpretaties met elkaar verbinden.

Prof. dr. A. Twemlow, bijzonder hoogleraar Geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur: Disquieting Histories: Notes on Silence in the Graphic Design Archive.

Deze oratie vindt plaats in het Engels en is hier live te volgen.

 

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam