NGO-docent Episch Erfgoed
Opleiding
Aan de universiteiten van Amsterdam en SintPetersburg heb ik
Theologie, Klassieke Talen en Slavische Talen gestudeerd. Ik
ben in 2007 cum laude gepromoveerd op een proefschrift over de
Nietzsche- en Wagnerreceptie in het Russische modernisme. Deze
studie spitst zich vooral toe op de revival van de 'Griekse
tragedie' in het 'Dionysische' rituele Gesamtkunstwerk in de
jaren rond de Russische Revolutie. Het interdisciplinaire
karakter van dit onderzoek vindt een logisch vervolg in mijn
nieuwe werkterrein: de Europese epische literatuur.
Wat is episch erfgoed?
Het epos is de oudste vorm van de wereldliteratuur, de
'moedertaal van de mensheid' volgens de Duitse romantici. De
Europese letterkunde begint met de Homerische gedichten en
eeuwenlang is het epos de meest prestigieuze literaire vorm
geweest. Ik vat het epos ruim op als verschillende vormen van
verhalende poëzie. Dit kunnen de traditionele heldendichten
zijn, maar ook de verslagen van een geestelijke zoektocht,
zoals in de werken van Dante, Milton of Goethe. In de 19de eeuw
wordt het epos door de roman verdrongen, maar 'het epische
gevoel' leeft erin voort en is nog altijd springlevend, zoals
bijvoorbeeld blijkt uit de verfilmingen van "The Lord of the
Rings".
Traditioneel gezien drukt een cultuur in het epos zijn
fundamentele waarden en waarheden uit. Dit geldt dikwijls voor
het mondelinge volksepos, maar ook het literaire kunstepos
behoudt een zeker 'objectief' karakter. Mijn onderzoek en
onderwijs plaatst de epische werken in het bredere kader van de
Europese literatuur en gaat in op specifieke facetten, zoals de
held en zijn opdracht, de confrontatie met de dood, de
ethische, psychologische, filosofische en religieuze dimensies
van verhalende poëzie. Ook gaat mijn aandacht uit naar de
verschillende buiten-literaire media waarin het epische verhaal
kan worden gepresenteerd, zoals (muziek)theater of film.
Onderwijs
Als NGO-docent werk ik bij verschillende vakgroepen.
Vooralsnog zijn dat binnen Taal- en Letterkunde Slavische
Talen, Germanistiek,het Masterprogramma Letterkunde en heb ik
in de Bachelor een minorprogramma over zowel West- als
Oost-Europese epische literatuur. Binnen het department Kunst-
Religie en Cultuurstudies geef ik verschillende modules bij
Theaterwetenschap en Religiestudies.
In mijn onderwijs probeer ik studenten aan te sporen over de
grenzen van hun vakgebied heen te kijken en bij het
interpreteren van culturele fenomenen uit te gaan van
verschillende invalshoeken. Ik zie het als mijn opdracht om als
docent bij jonge mensen een gevoel te ontwikkelen voor de
rijkdom en complexiteit van de werkelijkheid. De culturele
traditie biedt ons een zich steeds weer vernieuwende spiegel
waarin we kunnen reflecteren op het heden en verleden, het
eigene en het vreemde, het individuele en collectieve.
Onderzoek
Bij het brede thema Episch Erfgoed voer ik een
'tweesporenbeleid'. Enerzijds richt ik mijn aandacht op
bepaalde aspecten van de epische literatuur, anderzijds werk ik
aan een overkoepelende studie over de Europese epiek. De
deelgebieden die thans mijn aandacht hebben zijn: de epische
overlevering en het muziekdrama van Richard Wagner en daarnaast
religieuze epische literatuur, zoals bijvoorbeeld Dante's
Divina Commedia of Miltons Paradise Lost. Wat mij vooral boeit
is de manier waarop deze 'objectieve' kunstvormen (ter
onderscheiding van 'subjectieve' lyriek) een bepaald
waarheidsbegrip voortbrengen en ons als lezer/recipiënt
uitnodigen hieraan deel te hebben.
de nieuwe paragraaf