For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Emotie en Film, Filmanalyse, Europese cinema, toeschouwerspsychologie, genre en animatie.
cover proefschrift
Proefschrift
Pol, Gerwin van der, De auteur zij met ons. Cognitief psychologische studie naar de ervaring van de toeschouwer bij het waarnemen van een auteursfilm. (dissertatie Universiteit van Amsterdam), Amsterdam, 19 maart 2009.
Recente publicaties
van der Pol, G. W. (2018). Punishment and Crime: The Reverse Order of Causality in The White Ribbon. Journal for Religion, Film and Media (JRFM) , 4(1), 47-61. [4].
van der Pol, G. (2015). Spectator's trust as an indicator of film authorship: Is Vinterberg a film auteur? Studies in European Cinema, 12(1), 19-34. DOI: 10.1080/17411548.2014.997036
van der Pol, G. (2013). Cognitive dissonance as an effect of watching Amator. New Review of Film and Television Studies, 11(3), 354-373. DOI: 10.1080/17400309.2012.750067
Onder de naam Filmreflectie deelt UvAdocent Mediastudies dr. Gerwin van der Pol zijn enthousiasme over film, voor het publiek binnen en buiten de universiteit. Hij publiceert in tijdschriften, geeft inleidingen en workshops in filmhuizen.
van der Pol, G. (2018). Punishment and Crime: The Reverse Order of Causality in The White Ribbon. Journal for Religion, Film and Media (JRFM) , 4(1), 47-61. https://doi.org/10.25364/05.4:2018.1.4[details]
van der Pol, G. (2015). Spectator's trust as an indicator of film authorship: Is Vinterberg a film auteur? Studies in European Cinema, 12(1), 19-34. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/17411548.2014.997036[details]
2013
van der Pol, G. (2013). Cognitive dissonance as an effect of watching Amator. New Review of Film and Television Studies, 11(3), 354-373. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/17400309.2012.750067[details]
2006
de Lannoy, W., & van der Pol, G. W. (2006). De Nachtwacht in ander perspectief: Rembrandt bekeken door Vermeer-liefhebber Peter Greenaway. C : Magazine over Communicatie, 1(5).
2004
van der Pol, G. W. (2004). Bela Tarr herdefinieert film. Skrien, 36(9), 33-35.
van der Pol, G. W. (2004). Eleni als lijdend voorwerp. Skrien, 36(10), 14-15.
van der Pol, G. W. (2004). The Fabulous Destination of a Cultural Tourist in Paris: Games of Make-Believe in Amelie. New Review of Film and Television Studies, 2(2), 257-266.
2002
van der Pol, G. W. (2002). Citizen Kahn. Skrien, 34(4), 57-57. [details]
van der Pol, G. W. (2002). De Europese cinema is hemels. Skrien, (7), 16-17. [details]
van der Pol, G. W. (2002). De aarde is plat met een gat in het midden. Skrien, 6, 19-21. [details]
van der Pol, G. W. (2002). Monsters, Inc. Skrien, 34(1), 63-63. [details]
van der Pol, G. W. (2002). Pauld Driessen, veelzijdig animator eenzijdig belicht. Skrien, (8), 64-64. [details]
van der Pol, G. W. (2002). Poedovkin en de Russische filmgeschiedenis. Skrien, (6), 57-57. [details]
van der Pol, G. W. (2002). Tobbende filmmuziekwetenschappers zoeken publiek. Skrien, (1), 69-69. [details]
van der Pol, G. W. (2002). Wat film had kunnen zijn. Skrien, 34(1), 68-68. [details]
2014
van der Pol, G. (2014). [Bespreking van: D. Biltereyst, R. Vande Winkel (2013) Silencing Cinema: Film censorship around the world]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2, 208-209. https://doi.org/10.5553/TCW/138469302014042002007[details]
2009
van der Pol, G. W. (2009). De schoonheid van televisie [Bespreking van: G.M. Smith (2007) Beautiful TV: The art and argument of Ally McBeal]. Skrien, 40(Januari), 90-90.
2008
van der Pol, G. W. (2008). Oude wijn in nieuwe zakken [Bespreking van: J. Boozer (2008) Authorship in Film Adaptation]. Skrien, 40(november), 59.
2006
van der Pol, G. W. (2006). Boekbespreking [Bespreking van: D. Biltereyst, P. Meers (2004) Film/TV/Genre]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 4.
2002
van der Pol, G. W. (2002). Paul Wells verslikt zich in animatie. Skrien, (9), 57-57. [details]
2013
van der Pol, G. (2013). Verfilming van de oudheid: een doornig pad. Hermeneus, 85(1), 43-48. [details]
2009
van der Pol, G. W. (2009). Een goede film houdt nooit op: Een goed einde is een samenvatting waar de film bij nader inzien over gegaan is. Skrien, 40(januari), 60-61.
van der Pol, G. W. (2009). De auteur zij met ons : cognitief psychologische studie naar de ervaring van de toeschouwer bij het waarnemen van een auteursfilm. [Thesis, fully internal, Universiteit van Amsterdam]. [details]
The UvA uses cookies to measure, optimise, and ensure the proper functioning of the website. Cookies are also placed in order to display third-party content and for marketing purposes. Click 'Accept' to agree to the placement of all cookies; if you only want to accept functional and analytical cookies, select ‘Decline’. You can change your preferences at any time by clicking on 'Cookie settings' at the bottom of each page. Also read the UvA Privacy statement.