Studeerde literatuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Werkt sinds 2001 bij het Allard Pierson als conservator grafische vormgeving & typografie en houdt zich met name bezig met de moderne, industriële periode. Doceerde 'De vormgeving van letter en boek 1830-nu' bij de leerstoelgroep Boekwetenschap en handschriftenkunde van de UvA. Organiseert grafische events, waaronder sinds 2010 TypeA'dam (i.s.m. TypeMedia, KABK).
Publiceert op het gebied van de grafische vormgeving (1830–nu). Was managing editor van het wetenschappelijke tijdschrift Quaerendo (1997-2011) en maakt nu deel uit van de advisory board.
Stelt tentoonstellingen (mede) samen over grafische vormgeving, waaronder 'In de Roos. Zestig jaar bijzondere boeken' (Meermanno, Den Haag, 2006), 'Boek zoekt lezer: reclame uit de boekenwereld vanaf de 17e eeuw' (Bijzondere Collecties, 2008), de jubileumtentoonstelling 'De Best Verzorgde Boeken' (BC, 2009), 'Irma Boom: biography in books' (BC, 2010), 'The Printed Book' (BC, 2012), 'Amsterdam Book Design: Irma Boom, Hansje van Halem, Lesley Moore = Amsterdamskij kniéznyj dizajn : Irma Bom, Chans'e van Chalem, Lesley Moore' (Taiga Space, Saint Petersburg, 2012), 'Irma Boom: L'architecture du livre' (Institut Néerlandais, Parijs, 2013), 'Holanda es diseño de libros: Irma Boom' (Filbo, Bogota, 2016), 'Modernism: in print' (BC 2017) en 'Letters van de art nouveau' (Allard Pierson, 2021), 'Irma Boom: Book Manifest' (AP, 2022) en '"Op papier durf ik alles": tekeningen van Annemarie van Haeringen' (AP, 2022).
Hieronder, via de links, de publicaties op het gebied van de grafische vormgeving 19e en 20e eeuw.
Recente publicaties in boekvorm: Het boek van het gedrukte boek: een visuele geschiedenis (2012, Amsterdam University Press (herd. 2017); Engelstalige editie bij Thames & Hudson, Duitstalige bij DuMont, Franstalige bij Pyramyd); Irma Boom: the architecture of the book (2013); Johannes Vermeer Prijs 2014: Irma Boom (2014), Nederlandse belettering: negentiende-eeuwse modelboeken = Dutch lettering 1 (2015), Dutch alphabets: new examples of writing & lettering (2016, i.s.m. Peter Verheul), Nederlandse belettering: twintigste-eeuwse modelboeken = Dutch lettering 2 (2018), bijdrage in Total Armageddon: a Slanted reader on design (2019) en Helmut Salden Uncovered 1:1 (2021, i.s.m. Karen Polder).
The UvA uses cookies to measure, optimise, and ensure the proper functioning of the website. Cookies are also placed in order to display third-party content and for marketing purposes. Click 'Accept' to agree to the placement of all cookies; if you only want to accept functional and analytical cookies, select ‘Decline’. You can change your preferences at any time by clicking on 'Cookie settings' at the bottom of each page. Also read the UvA Privacy statement.