For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Dr. R.M. (Rikkert) van der Lans

Faculty of Social and Behavioural Sciences
Programme group: Educational Sciences

Visiting address
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Room number: 8.02
Postal address
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Profiel

    Mijn onderzoek richt zich op diverse werkzaamheden die leraren uitvoeren op scholen en die het lerarenberoep zo mooi en tegelijk complex maken. Daarin heb ik een specifieke interesse in het zichtbaar maken van de grote variatie in de manieren waarop leraren deze werkzaamheden uitvoeren. Deze variatie zichtbaar maken geeft handvatten om te begrijpen hoe leraren het beste kunnen worden ondersteund in het uitvoeren van hun werk, zo is mijn overtuiging. Mijn onderzoek kent ook een internationaal karakter. Op dit moment is mijn belangrijkste opdracht aan de UvA de uitvoering van de Teaching and Learning International Survey (TALIS). TALIS is een internationaal vragenlijstonderzoek naar de werk- en leeromgeving op scholen (zie ook: Talis2024 homepage - TALIS 2024). TALIS geeft leraren en schoolleiders de mogelijkheid om zich uit te spreken op een grote diversiteit aan thema's waaronder: het lesgeven, werkdruk en stress, baantevredenheid, de rol en het gebruik van digitale leermiddelen bij het lesgeven, het schoollleiderschap, samenwerking met collega's en de organisatie het professioneel leren in de school. Bijna 60 landen doen mee aan TALIS. 

  • Publications

    2024

    2023

    • Helms-Lorenz, M., van der Pers, M., Maulana, R., van der Lans, R., Moorer, P., & Flens, P. (2023). Opschaling van inductie en het pedagogisch-didactisch handelen van beginnende docenten in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 96(1), 40-63. https://doi.org/pedagogischestudien.nl/article/view/13885
    • Maulana, R., van der Lans, R., Helms-Lorenz, M., Telli, S., Irnidayanti, Y., Fadhilah, N., Fernandez-Garcia, C.-M., Inda-Caro, M., Chun, S., Lee, O., de Jager, T., & Coetzee, T. (2023). The mediated relationship between secondary school student perceptions of teaching behaviour and self-reported academic engagement across six countries. In R. Maulana, M. Helms-Lorenz, & R. M. Klassen (Eds.), Effective teaching around the world: Theoretical, empirical, methodological and practical insights (pp. 439-471). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_20 [details]
    • Rusu, V.-A., van der Lans, R. M., Vermeiren, R. R. J. M., Hauber, K., de Lijster, J. M., Lindauer, R. J. L., Nugter, A., Hoekstra, P. J., & Nooteboom, L. A. (2023). Training is not enough: child and adolescent psychiatry clinicians’ impressions of telepsychiatry during the first COVID-19 related lockdown. European Child and Adolescent Psychiatry, 32(6), 987-993. https://doi.org/10.1007/s00787-022-02042-2 [details]
    • Zijlmans, J., Tieskens, J. M., van Oers, H. A., Alrouh, H., Luijten, M. A. J., de Groot, R., van der Doelen, D., Klip, H., van der Lans, R. M., de Meyer, R., van der Mheen, M., Hyun Ruisch, I., van den Berg, G., Bruining, H., Buitelaar, J., van der Rijken, R., Hoekstra, P. J., Kleinjan, M., Lindauer, R. J. L., ... Polderman, T. J. C. (2023). The effects of COVID-19 on child mental health: Biannual assessments up to April 2022 in a clinical and two general population samples. JCPP Advances, 3(2), Article e12150. https://doi.org/10.1002/jcv2.12150 [details]
    • de Jong, B., Jansen in de Wal, J., Cornelissen, F., van der Lans, R., & Peetsma, T. (2023). How to predict transfer of training? Investigating the application of the unified model of task-specific motivation. International Journal of Training and Development, 27(2), 342-262. https://doi.org/10.1111/ijtd.12297 [details]

    2022

    • Roest, S. L., Siebelink, B. M., van Ewijk, H., Vermeiren, R. R. J. M., Middeldorp, C. M., & van der Lans, R. M. (2022). Sociodemographic and clinical characteristics in child and youth mental health; comparison of routine outcome measurements of an Australian and Dutch outpatient cohort - ADDENDUM. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 31, Article e38. https://doi.org/10.1017/S2045796022000221

    2021

    2020

    • Schipper, T. M., van der Lans, R. M., de Vries, S., Goei, S. L., & van Veen, K. (2020). Becoming a more adaptive teacher through collaborating in Lesson Study? Examining the influence of Lesson Study on teachers’ adaptive teaching practices in mainstream secondary education. Teaching and Teacher Education, 88, Article 102961. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102961
    • van der Lans, R. M., Cremers, J., Klugkist, H. G., & Zwart, R. (2020). Teachers' interpersonal relationships and instructional expertise: How are they related? Studies in Educational Evaluation, 66(100902). https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100902

    2019

    • van der Lans, R. M., & Helms-Lorenz, M. (2019). Het aanleren van pedagogisch-didactische vaardigheden: Ericsson’s hypothesen toegepast op de traineeship- en de reguliere routes tot eerstegraads leraar. Pedagogische Studiën, 96(3), 152-170.
    • van der Lans, R. M., van de Grift, W. J. C. M., & van Veen, K. (2019). Same, Similar, or Something Completely Different? Calibrating Student Surveys and Classroom Observations of Teaching Quality Onto a Common Metric. Educational Measurement: Issues and Practice, 38(3), 55-64. https://doi.org/10.1111/emip.12267

    2018

    • van der Lans, R. M. (2018). On the "association between two things": the case of student surveys and classroom observations of teaching quality. Educational assessment evaluation and accountability, 30(4), 347-366. https://doi.org/10.1007/s11092-018-9285-5
    • van der Lans, R. M., & Maulana, R. (2018). The use of secondary school student ratings of their teacher’s skillfulness for low-stake assessment and high-stake evaluation. Studies in Educational Evaluation, 58, 112-121. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.06.003
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2018). Developing an Instrument for Teacher Feedback: Using the Rasch Model to Explore Teachers' Development of Effective Teaching Strategies and Behaviors. The Journal of Experimental Education, 86(2), 247-264. https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1268086

    2017

    • van der Lans, R. M., van de Grift, W. J. C. M., & van Veen, K. (2017). Individual differences in teacher development: An exploration of the applicability of a stage model to assess individual teachers. Learning and Individual Differences, 58, 46-55. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.07.007

    2016

    • van der Lans, R. M., van de Grift, W. J. C. M., van Veen, K., & Fokkens-Bruinsma, M. (2016). Once is not enough: Establishing reliability criteria for feedback and evaluative decsions based on classroom observation. Studies in Educational Evaluation, 50(September), 88-95. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.001

    2015

    • van der Lans, R. M., van de Grift, W. J. C. M., & van Veen, K. (2015). Developing a Teacher Evaluation Instrument to Provide Formative Feedback Using Student Ratings of Teaching Acts. Educational Measurement: Issues and Practice, 34(3), 18-27. https://doi.org/10.1111/emip.12078
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2015). Beoordeling door docenten: Een analyse van de betrouwbaarheid van rapportcijfers. Pedagogische Studiën, 92(6), 362-379.

    2023

    2022

    • Zijlmans, J., Tieskens, J. M., van Oers, H. A., Alrouh, H., Luijten, M. A. J., de Groot, R., van der Doelen, D., Klip, H., van der Lans, R. M., de Meyer, R., van der Mheen, M., Ruisch, I. H., van den Berg, G., Bruining, H., Buitelaar, J., van der Rijken, R., Hoekstra, P. J., Kleinjan, M., Lindauer, R. J. L., ... Polderman, T. J. C. (2022). The effects of COVID-19 on child mental and social health: biannual assessments up to April 2022 in a clinical and two general population samples. medRxiv. https://doi.org/10.1101/2022.09.08.22279670 [details]

    2020

    • Helms-Lorenz, M., Pers van der, M., Moorer, P., Lugthart, E., Lans van der, R., & Maulana, R. (2020). Begeleiding Startende Leraren 2014-2019: Eindrapportage. University of Groningen.

    2024

    2023

    2021

    • Polderman, T. J. C., van der Lans, R. M., & Klip, H. (2021). DREAMS: dromen van grote, systematisch verzamelde datasets. Kind & Adolescent Praktijk, 20, 39-41.

    2018

    • Helms-Lorenz, M., van der Pers, M., Jacobse, A., Maulana, R., van der Lans, R., Lugthart, E., Harmsen, R., Verkade, A., & Meijer, A. (2018). Tussenrapportage Landelijk Onderzoek Naar de Effecten van Inductie (LONIE): Inclusief data van INO, de controlegroep en EDK/OTS.

    2024

    • van der Lans, R. M., Jansen in de Wal, J., Daas, R. J. M., & Cornelissen, L. J. F. (2024). Leerbehoeftes van leraren po en vo tussen 2013 en 2018 vergeleken. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2024, Tilburg, Netherlands.
    • van der Lans, R. M., Wissink, E., & van Halem, N. (2024). Werken met data verzameld door scholen: kansen en uitdagingen.

    2022

    • van der Lans, R. M., Jansen in de Wal, J., Daas, R. J. M., & Cornelissen, L. J. F. (2022). Professioneel leren van leraren: een circumplex methode om leerbehoeftes van leraren te analyseren.

    2020

    • van der Lans, R., Maulana, R., Helms-Lorenz, M., Telli, S., Irnidayanti, Y., Lee, O., Chun, S., de Jager, T., Safrina, R., Fernandez-Garcia, C.-M., & Inda Caro, M. (2020). Perceived effective teaching behaviour and student engagement: ICSEI 2020.

    2019

    • van der Lans, R., & Helms-Lorenz, M. (2019). Het combineren van leerlingenobservaties en lesobservaties van kwaliteit van lesgeven.

    2017

    • Uffen, I., van de Grift, W., Deinum, J., & van der Lans, R. (2017). Are internal and external observers equally suitable to perform classroom observations? ECER 2017 (European Conference on Educational Research).
    • van der Lans, R., Helms-Lorenz, M., & Maulana, R. (2017). Is één klas voldoende? De betrouwbaarheid van leerlingenobservaties opnieuw bekeken met oog op het risico van “high-stake” besluiten.
    • van der Lans, R., Veen van, K., & van der Steeg, M. (2017). De effectiviteit van observatie en coaching in de school.
    • van der Lans, R., Zwart, R., Klugkist, I., & van Tartwijk, J. (2017). Een exploratieve studie naar de samenhang tussen het pedagogisch-didactisch handelen en de interpersoonlijke communicatie van leraren.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2017). Hetzelfde en toch anders: Een psychometrische analyse naar samengestelde maten van lesobservaties en leerlingenvragenlijsten.

    2016

    • van der Lans, R. (2016). Verschillen leraren in hun ontwikkeling?.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2016). Once is not enough.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., van Veen, K., & Fokkens-Bruinsma, M. (2016). Is één lesbezoek voldoende? Een studie naar de betrouwbaarheid van lesobservatie.

    2014

    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2014). Betrouwbaarheid van besluiten over leerlingen op basis van schoolcijfers.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2014). De ontwikkeling van een meetinstrument voor het vaststellen van de kwaliteit van lesgeven.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2014). Fairness in teacher evaluation: validity of personal evaluations based on an classroom observation instrument measuring sequential development of teaching skill: 11th International ICO Fall School.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2014). Meer informatie halen uit je lesbezoeken: een analysetechniek en observatiemethode: VELON Congres 2014.
    • van der Lans, R., van de Grift, W., & van Veen, K. (2014). Teacher evaluation: the development of an instrument for formative feedback using student ratings of teacher actions: Junior researchers of EARLI (JURE).

    Others

    • van der Lans, R. (participant) (29-8-2022 - 31-8-2022). TALIS: 2nd National Project Manager (NPM) Meeting & Data Management Team, Hamburg (participating in a conference, workshop, ...).
    • van der Lans, R. (participant) (6-7-2022 - 8-7-2022). Onderwijs Research Dagen 2022 (participating in a conference, workshop, ...).

    2017

    • van der Lans, R. M. (2017). Teacher evaluation through observation: An application of classroom observation and student ratings to improve teaching effectiveness in classrooms. [Thesis, fully external, University of Groningen].
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Ancillary activities
    No ancillary activities