Bio
Jaap Kooijman (Amsterdam, 1967) is universitair hoofddocent Mediastudies en onderzoeksdirecteur van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van Fabricating the Absolute Fake (AUP 2013) en De muziekfabriek (Mazirel 2024), en co-editor, met Glyn Davis, van The Richard Dyer Reader (BFI 2023). Zijn artikelen over Amerikaanse popcultuur en politiek zijn gepubliceerd in tijdschriften als The Velvet Light Trap, European Journal of Cultural Studies, The Journal of American Culture, Post Script, Celebrity Studies, Popular Music and Society, Cinema Journal, Critical Studies in Television, en VIEW Journal of European Television History and Culture, en ook in geredigeerde collecties als Unpopular Culture (AUP 2016), A Companion to Celebrity (Wiley 2016), Revisiting Star Studies (Edinburgh UP 2017), Music/Video: Histories, Aesthetics, Media (Bloomsbury 2017), en Beyoncé: At Work, On Screen, and Online (Indiana UP 2020). Zijn audiovisuele essays zijn gepubliceerd in [in]Transition: Journal of Videographic Film & Moving Image Studies, NECSUS: European Journal of Media Studies, 16:9, Collateral, tecmerin: Journal of Audiovisual Essays, en zfm: Zeitschrift für Medienwissenschaft.