Louise Elffers is als bijzonder hoogleraar Kansengelijkheid in het Onderwijs verbonden aan de programmagroep Onderwijswetenschappen aan de UvA. Zij is tevens lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de Onderwijsraad. Zij richt zich in haar werk op de inrichting van onderwijs(stelsels) en de invloed van die inrichting op de schoolloopbanen van jongeren met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden. Het vraagstuk van kansen(on)gelijkheid in het onderwijs vormt een rode draad in haar werk.
Oratie en boeken - Op 14 december 2023 hield Louise haar oratie 'De grote (on)gelijkmaker - Onderwijs in een ongelijke samenleving'. Deze is hier terug te lezen en hier terug te kijken. In 2022 verscheen haar boek 'Onderwijs maakt het verschil. Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs', dat door de Volkskrant werd verkozen tot een van de beste boeken van 2022 en werd genomineerd voor de Sociologische Bril in 2023. In 2018 verscheen haar boek 'De bijlesgeneratie. Opkomst van de onderwijscompetitie'. Ook dit boek ontving zeer lovende kritieken in de landelijke pers (****NRC, ****Volkskrant, beste non-fictieboek 2018 in Trouw) en in diverse onderwijsvakbladen.
Publicaties - Voor een overzicht van relevante publicaties kan het beste het tabblad Kernpublicaties hieronder worden aangehouden. (Het tabblad 'publicaties' biedt een automatisch gegenereerd overzicht van output in een onnavolgbare indeling en is niet altijd up-to-date). Alle columns die Louise eerder over onderwijs schreef voor Didactief zijn open access te lezen.
Onderzoeksprojecten - Louise ontving de afgelopen jaren verschillende landelijke onderzoekssubsidies (NRO, Nationale Wetenschapsagenda) voor onderzoek op het gebied van kansengelijkheid in het onderwijs, toegankelijkheid van het hoger onderwijs en schaduwonderwijs. Zij is momenteel programmaleider van de NRO-gefinancierde onderzoeksprogramma's 'Koersen op Kansengelijkheid', 'Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort' en 'Making or breaking the class ceiling: growth-affording teacher beliefs and practices in a selective school system’.
Commissies - Naast haar onderzoekswerk is Louise actief in verschillende commissies en expertgroepen. Zij was de afgelopen jaren onder meer lid van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050, lid van de expertgroep van de Gelijke Kansen Alliantie en lid van het divisiebestuur Onderwijs & Samenleving van de Vereniging voor Onderwijsresearch, voorzitter van de Expertgroep Toegankelijkheid Hoger Onderwijs, lid van de programmacommissie Hoger Onderwijs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en - tijdens de corona-pandemie - lid van het Onderwijs-OMT.
Docent en spreker - Als docent geeft Louise (gast)colleges bij de bachelor Onderwijswetenschappen, UPvA, EMPO, sociologie, PABO, tweedegraads lerarenopleidingen en de master Professioneel Meesterschap. Daarnaast geeft zij regelmatig lezingen en workshops op onderwijsconferenties (o.a. keynote speaker op de ORD 2023 en ResearchEd 2024) en voor diverse gemeentes, schoolbesturen, sector- en besturenraden in het onderwijs en de landelijke overheid. Louise werd aan de UvA in 2020 uitgeroepen tot docent van het jaar bij Onderwijswetenschappen.
Media - Louise is over haar werk geïnterviewd in onder meer het Parool (2022 en 2023), de Volkskrant (2022 en 2021), NRC (2022 en 2023), Trouw (2020) de Correspondent (2022), de Groene Amsterdammer (2022 en 2021) en in diverse onderwijsvakbladen. Zij was onder meer te gast bij Nieuwsuur (2022 en 2021), Radio 1 (2021), Nadia Moussaid (2023) en Jeroen Pauw (2021). Ook werkte zij mee aan diverse radio-uitzendingen (b.v. Radio 1, 2021) en podcasts over onderwijs en kansengelijkheid (b.v. Onderwijs: de grote ongelijkmaker).
Elffers, L., Denessen, E. & Volman, M. (2024). Combining perspectives in multidisciplinary research on inequality in education. npj Science of Learning 9(5).
Jansen, D., Elffers, L., Jak, S. & Volman, M. (2024). Is a more selective exit exam related to shadow education use? An analysis of two cohorts of final year secondary school student in the Netherlands. Oxford Review of Education 50(1).
Elffers, L. (2023). De grote (on)gelijkmaker. Onderwijs in een ongelijke samenleving. Oratie Universiteit van Amsterdam.
Elffers, L. (2023). Doorbreek het diplomakapitalisme. in: H. Rodenburg, K. Bruning & N. Thijssen (red.) Er is wel een alternatief. Postkapitalisme - een einde aan de roofbouw op aarde en mens. Ambo Anthos.
Elffers, L. (2023). Schools aren't as good as they used to be. They never were. in: J. Rijpma & H. Sissing (red). Onderwijs als ambacht. ISVW uitgevers.
Elffers, L. (2022). Onderwijs maakt het verschil. Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs. Zutphen: Walburg Pers.
Elffers, L. (2022). Armoede en kansengelijkheid in het onderwijs. Waarom geld verschil maakt in een land met gratis onderwijs. Kinder- en jeugdpsychotherapie 49 (1), 12-24.
Jansen, D., Elffers, L. & Volman, M. (2022). And then there were three: (re-)distributing educational responsibilities in response to the growing use of shadow education in the Netherlands. Cambridge Journal of Education 52(5).
Elffers, L. (2021). Onderwijs als de grote ongelijkmaker: gelijkheid en onderscheid in de meritocratische samenleving. in: C. Brummer & A. Groen (red.). Naar een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid. Amsterdam: Boom Uitgevers.
Jansen, D., Elffers, L. & Jak, S. (2021). A cross-national exploration of shadow education use by high and low SES families. International Studies in Sociology of Education 32(3).
Elffers, L., Jansen, D., Kienhuis, W., van Leeuwen, L., Fukkink, R. G., Helms, R., van Driel, K., Timmerman, G., Fix, M., Lecina, N., & Lusse, M. (2021). Aanvullend onderwijs in Nederland: Een verkennend beeld uit onderzoek en handvatten van en voor de praktijk. Amsterdam / Rotterdam / Groningen: NWA.
Elffers, L. (2021). De toegankelijkheid van het hoger onderwijs in Nederland op papier en in de praktijk. Den Haag: NRO.
Janssen, D., Elffers, L. & Volman, M.L.L. (2020). A place between school and home: exploring the place of shadow education in students' academic lives in the Netherlands. Orbis Scholae 14 (2), 39-58.
Elffers, L. (2020). Gelijke kansen bestaan niet. in: J. von Graevenitz & M. Visser (red.), Urban Onderwijs. Amsterdam: Studio Noodzaak.
Elffers, L. (2020). Onderwijs als de grote ongelijkmaker. idee (208).
Elffers, L. (2019). Een onzekere wedstrijd op een oneerlijk speelveld: hoe keren we het tij in de onderwijscompetitie? Jaarboek Sociale Vraagstukken 2019.
Elffers, L. (2019). Het is het stelsel stupid! Grenzen aan de houdbaarheid van ons selectieve onderwijsstelsel. S&D 76 (3), 38 - 46.
Elffers, L. (2019). Het kopen van kansen: de inzet van schaduwonderwijs in de onderwijscompetitie. in: H. van de Werfhorst & E. van Hest (red.) Gelijke kansen in de stad. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Elffers, L., Fukkink, R. & Oostdam, R. (2019). De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs. Pedagogische Studiën 95, 341-352.
Elffers, L. & Jansen. D. (2019). De opkomst van schaduwonderwijs in Nederland: wat weten we en welke vragen liggen nog open? Amsterdam: UvA (NRO-eindrapport).
Elffers, L., Fukkink, R., Jansen, D., Helms, R., Lusse, M., Timmerman, G. & Fix, M. (2019). Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school. Een verkennende schets van het landschap van aanvullend onderwijs in Nederland. Amsterdam / Rotterdam / Groningen: NWA.
Elffers, L. (2018). Toegankelijkheid van het hbo: van complex vraagstuk naar handreiking voor de praktijk. Amsterdam: HvA.
Elffers, L., & Vervoort, M. H. M. (2018). Op weg naar het HBO. Havo-leerlingen en mbo-studenten over de overstap naar het hbo: overwegingen, verwachtingen en ondersteuningsbehoeften. Amsterdam: HvA.
Vervoort, M., Diepen, M. van & Elffers, L. (2018). "We staan aan de wieg van iets moois". Eerste ervaringen en opbrengsten van het Keuzedeel Voorbereiding hbo. Amsterdam: HvA.
Elffers, L. (2018). De bijlesgeneratie. Opkomst van de onderwijscompetitie. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Elffers, L. (2018). Studiesucces in het hbo: het belang van een ketenbenadering. in: F. Glastra & D. van Middelkoop (eds.) Studiesucces in het hoger onderwijs. Van rendement naar maatschappelijke relevantie. Delft: Eburon.
Vervoort, M. & Elffers, L. (2018). Het achterblijvende studiesucces van mbo-instromers in het eerste jaar van het hbo: de rol van vaardigheden, leerstijl, studiekeuze en motivatie. Tijdschrift voor hoger onderwijs. 36 (1).
Elffers, L. (2017). Over grenzen heen kijken en reiken: kansen bieden in de beroepskolom. in: Hoogeveen, K., Jepma, I. J. & Studulski, F. (eds.). Kansen bieden in plaats van uitsluiten. Utrecht: Sardes
Elffers, L. (2017). Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo: een ketenbenadering. Tijdschrift voor hoger onderwijs. 35 (1).
Elffers, L. (2017). De overgang van vmbo naar mbo: een stelselmatig struikelblok. in: R. van Schoonhoven, J. Maarse & F. Studulski (red). Kansrijk schakelen tussen vmbo en mbo. Utrecht: Sardes
Elffers, L. (2017). Position paper Schaduwonderwijs t.b.v. ronde tafel Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Elffers, L. (2016). De beroepskolom als grootstedelijke emancipatiemachine. in: R. Fukkink & R. Oostdam (red.). Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: van startbekwaam naar stadsbekwaam. Bussum: Coutinho.
Elffers, L. (2016). Kansrijke schoolloopbanen in en op weg naar het hbo. Een ketenbenadering. Amsterdam: HvA (lectorale rede)
Dronkers, J., Elffers, L., Werfhorst, H. van de, Velden, R. van der & Karsten, S. (2016). Groeiende ongelijkheid vraagt om ingrijpen. S & D 73 (2), 48-55.
Elffers, L. Fischer, M. & Werfhorst, H. van de (2015). De invloed van het verkorten van de heterogene brugperiode op leerprestaties, burgerschap en motivatie: een quasi-experimentele case stud. Pedagogische Studiën (92) 6, 413-433.
Werfhorst, H. van de, Elffers, L. & Karsten, S. (2015). Onderwijsstelsels vergeleken: leren, werken, burgerschap. Meppel: Ten Brink.
Elffers, L. (2015). Versterking van de loopbaanladder van leraren: wat kunnen we leren van Singapore? Maastricht: ROA.
Elffers, L. (2013). The formation and realization of educational expectations across the transition to senior vocational education in the Netherlands. in: J. Seifried & E. Wüttke (eds.) Transitions in vocational education. Olpaden/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich.
Elffers, L. (2013). Student persistence and dropout after the transition to post-secondary vocational education in the Netherlands. in S. de Groof & M. Elchardus (eds). Early school leaving and youth unemployment. Leuven/Amsterdam: LannooCampus / Amsterdam University Press.
Elffers, L. (2012). One foot out the school door? Interpreting the risk for dropout upon the transition to post-secondary vocational education. British Journal of Sociology of Education 33 (1), 41-61.
Elffers, L. (2012). Staying on track: behavioral engagement of at-risk and non-at-risk students in postsecondary vocational education. European Journal of Psychology of Education.
Elffers, L. & Oort, F.J. (2012). Great expectations: students' educational attitudes upon the transition to post-secondary vocational education. Social Psychology of Education.
Elffers, L., Oort, F.J., & Karsten, S. (2012). Making the connection: The role of social and academic school experiences in students' emotional engagement with school in post-secondary vocational education. Learning and Individual Differences, 22 (2), 242-250.
Elffers, L. (2011). The transition to post-secondary vocational education: students' entrance, experiences, and attainment. Enschede: Ipskamp Drukkers (proefschrift)