Dit jaar studeerden de eerste academisch geschoolde docenten af aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO). Studenten worden in twee jaar tijd klaargestoomd voor het basisonderwijs terwijl ze een mastertitel halen. Met de opleiding helpen universiteiten het lerarentekort te verkleinen. De EMPO is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit (VU), Universiteit Leiden en de UvA.

De EMPO is een reactie op een aantal groeiende uitdagingen in het onderwijs; het lerarentekort, maar ook de instroom van vluchtelingenkinderen en de toenemende kansenongelijkheid in de klas. "Het is van groot belang dat we academisch opgeleide leerkrachten hebben die deze uitdagingen kunnen aangaan", zegt Debora Roorda, opleidingscoördinator van de UvA en vakdocent aan de opleiding.

De studenten van de EMPO hebben een diverse achtergrond, variërend van criminologie tot pedagogiek. Ze hoeven geen eerdere ervaring in het onderwijs te hebben. Het maakt de opleiding uniek én levert docenten op die een diverse kijk op maatschappelijke problemen hebben. "Iedereen brengt zijn of haar eigen perspectief mee, een verrijking voor het onderwijs", legt Roorda uit. "Tegelijkertijd biedt deze opleiding studenten de kans om, ondanks dat ze mogelijk eerder nooit aan een onderwijsloopbaan hadden gedacht, het onderwijs in te gaan."

Pabo vs. EMPO
Met een eerdere universitaire bachelor of zelfs master op zak, maken deze studenten de overstap naar het onderwijs. Roorda benadrukt dat de EMPO zich richt op diegenen die al verder gevorderd zijn in hun studie: "De pabo is vooral bedoeld voor studenten die de havo hebben afgerond, terwijl de EMPO een unieke kans biedt voor academisch geschoolden." Daarnaast duurt de pabo als voltijdsopleiding vier jaar, terwijl de EMPO twee jaar duurt.

Elke universiteit levert in theorie een derde van de vakken, waarbij gekozen wordt voor de  docenten met de meeste expertise per onderwerp. Bijvoorbeeld, een vak over pedagogische en didactische principes wordt in twee delen gegeven. Docenten van de VU verzorgen deel 1, en docenten van de UvA nemen het tweede deel van het vak op zich.

Sterre Hengeveld voor de klas
EMPO-student Sterre Hengeveld voor de klas

Dertig studenten per jaar
Dit collegejaar zijn er ongeveer dertig nieuwe studenten gestart. "Die kleinschaligheid geeft ruimte voor veel persoonlijke feedback en ondersteuning", zegt Roorda. De stages zijn gefaseerd opgebouwd: in de eerste helft van het eerste jaar lopen studenten één dag per week stage, wat na de kerstvakantie wordt uitgebreid naar twee dagen.

Student Sterre Hengeveld kijkt terug op de opleiding als 'best een pittig traject'. Na haar bachelor sociologie begon ze aan de pabo, maar uiteindelijk koos ze toch voor de EMPO. Het halen van een masterdiploma is een groot voordeel voor Sterre. "Je wordt uitgedaagd onderzoek te doen en krijgt daarnaast heel veel kennis die je dan weer meteen toe kunt passen in je lespraktijk."

Persoonlijke begeleiding
Voor Sterre is ook de kleinschaligheid van de opleiding bijzonder. "Iedereen kent elkaar goed, en we krijgen veel persoonlijke begeleiding. Elke twee weken hadden we een bijeenkomst om onze stage-ervaringen te bespreken, wat erg waardevol is. Je maakt zoveel mee tijdens zo’n stage, het is goed om daar over te sparren met elkaar." Ze heeft geen spijt dat ze voor de EMPO koos. Na haar afstuderen had Sterre al snel een eigen groep 8 in Amsterdam. "Het is heel leuk en bevalt me goed", vertelt ze.

Lerarentekort
Vanwege het grote tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs biedt de EMPO de mogelijkheid om versneld en makkelijker op een later moment in je (studie)loopbaan het onderwijs in te stappen.

Voor studenten: Wil je meer weten over toelating, inschrijving en collegegeld, klik dan hier.