Al lange tijd bestaat de claim dat het brein van conservatieve mensen er anders uitziet dan dat van progressieve. Met behulp van MRIscans van bijna 1000 Nederlanders laten onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam zien dat er inderdaad een verband is tussen breinstructuur en ideologie. Alleen is dit verband kleiner dan verwacht. Toch noemen de onderzoekers het opmerkelijk dat verschillen in de hersenen zijn gekoppeld aan iets abstracts als ideologie.

De claim dat breinstructuur en ideologie samenhangen, werd aangejaagd door een studie uit 2011 onder 90 Engelse studenten waarin dit verband werd gevonden. Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam voerden nu de grootste replicatiestudie tot nu toe uit om de relatie tussen ideologie en de structuur van de hersenen verder te onderzoeken.

MRI scans en vragenlijsten

De onderzoekers analyseerden de MRI scans van 975 Nederlanders in de leeftijd van 19 tot 26 jaar, die qua opleiding en politieke voorkeur een goede weergave waren van de Nederlandse bevolking. Deze scans koppelden ze aan vragenlijsten over ideologie. ‘Je kan ideologie als een reeks standpunten over verschillende thema’s zien of als een identiteit’, legt eerste auteur Gijs Schumacher uit. ‘Daarbij kun je ook onderscheid maken tussen ideologische denkbeelden over sociaal-culturele issues zoals vrouwen- en LGBTIQ-rechten, en over economische issues zoals inkomensongelijkheid.’

Copyright: Gijs Schumacher
Het is bijzonder dat we dit resultaat ook terugvonden in onze veel grotere en meer representatieve steekproef Gijs Schumacher

Vier varianten van ideologie

Op deze manier keken de onderzoekers naar vier verschillende varianten van ideologie: standpunten over (1) economische en (2) sociaal-culturele issues en identificatie met progressief-conservatief op (3) economische thema’s, en (4) sociaal-culturele thema’s. ‘Deze ideologie concepten hangen wel met elkaar samen, maar niet sterk’, aldus Schumacher. In de originele studie uit 2011 werd alleen naar identificatie met sociaal-culturele thema’s gekeken.

De amygdala is iets groter

De wetenschappers ontdekten dat, net als in de Engelse studie, de amygdala van conservatieve mensen inderdaad iets groter is. ‘Het is bijzonder dat we dit resultaat ook terugvonden in onze veel grotere en meer representatieve steekproef. In de Engelse steekproef zaten bijvoorbeeld helemaal geen extreem conservatieve deelnemers en in die van ons wel,’ stelt Schumacher.

Ook ontdekten de wetenschappers dat er geen relatie is tussen een ander hersengebied, de zogenaamde cortex cingularis anterior, en ideologie, iets wat de originele studie wel vond.