In 2008 werd de wereld getroffen door de financiële crisis. Het vormde de aanleiding voor studenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA om Room for Discussion te starten. Inmiddels zijn we ruim vijftien jaar verder en is het onafhankelijke interviewplatform onverminderd actueel en relevant, én populair bij studenten binnen en buiten de economiefaculteit. Het derde lustrum wordt van maart tot juni gevierd met een serie interviews met prominente gasten. Ook zijn er in het kader van het lustrum een interviewserie en een groot debat rondom de Europese parlementsverkiezingen.

Line-up lustrumserie

De speciale gasten in de lustrumserie zijn: Sir Nick Clegg (President Global Affairs bij Meta) op 11 maart, Marjan Rintel (CEO van KLM) op 14 maart, luitenant-admiraal Rob Bauer, (voorzitter van Militaire Commissie NAVO) op 26 maart, Robbert Dijkgraaf, (demissionair minister van OCW) in april, Bernd Reichart (CEO A22, Super League) op 8 mei en Kajsa Ollongren (demissionair minister van Defensie) op 13 mei. In de weken voorafgaand aan de Europese parlementsverkiezingen in juni vindt een speciale serie in het teken van de EU plaats met meerdere interviews plaats en een groot Europees Verkiezingsdebat. De namen van de gasten in deze serie en het debat worden op een later moment bekend gemaakt.

Voor en door studenten

De opzet van Room for Discussion is in vijftien jaar ongewijzigd gebleven: interviews voor en door studenten om een brug te slaan tussen de academische wereld en de (economische en politieke) realiteit. Vele hoogleraren, ondernemers, economen, politici, filosofen, CEO’s, journalisten en anderen – uit binnen- en buitenland – namen de uitnodiging aan om plaats te nemen op de kenmerkende Chesterfields van Room for Discussion (zie hieronder).

Toen en nu

Toen Room for Discussion op 6 oktober 2008 van start ging, werd een week lang dagelijks rond lunchtijd de kredietcrisis geduid. In het begin gebeurde dat vooral door UvA-hoogleraren, onder wie Arnoud Boot en Sweder van Wijnbergen. Maar met hun hulp slaagden initiatiefnemer Maurits Kruithof en zijn medestudenten er al snel in om ook prominenten uit de financiële wereld en de politiek te interesseren om zich te laten interviewen. En al snel werd er een team van studentinterviewers gevormd. De frequentie werd wekelijks.

‘Room for Discussion geeft studenten controle over het gesprek’, vertelt voorzitter Ella Otterbeck, derdejaarsstudent PPLE. ‘We hebben nog altijd een commissie, geen bestuur. Hierin zitten nu 23 studenten, voornamelijk interviewers.’ De commissieleden pitchen potentiële gasten aan elkaar en via een feedbackproces worden keuzes gemaakt, ideeën verder uitgewerkt, gasten uitgenodigd en interviews voorbereid.  ‘Bij Room for Discussion kunnen we het hebben over wat we op de universiteit hebben geleerd. Het is simpelweg cool om gasten zoals we hebben gehad, uit te kunnen nodigen en ze op een podium te mogen ondervragen.’ Een groot verschil tussen toen en nu is dat de studenten in de commissie lang niet allemaal aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde studeren. Ze komen van verschillende opleidingen en faculteiten, en tegenwoordig zijn internationale studenten ook sterk vertegenwoordigd. Room for Discussion valt onder de vlag van studievereniging Sefa.

Praktische informatie

De kick-off van de lustrumserie is op maandag 11 maart, van 14.00 - 15.00 uur, met de komst van Sir Nick Clegg, President Global Affairs bij Meta en voormalig Vicepremier van het Verenigd Koninkrijk. Kijk voor aanvangstijden en meer informatie op de site van Room for Discussion.

Room for Discussion vindt plaats in de hal van gebouw E op de Roeterseilandcampus van de UvA (Roetersstraat 11, Amsterdam). De toegang is gratis.

Alle interviews van Room for Discussion zijn terug te kijken op YouTube.