Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Hoe sluit je écht aan bij de leefwereld van kinderen met obesitas? In haar proefschrift aan de UvA laat onderzoeker, beleidsadviseur en jeugdverpleegkundige Siegnella Concincion zien wat er gebeurt als je onderzoek samen mét kinderen doet en in andere vormen dan een gesprek. ‘Het legt de waardevolle inzichten van kinderen bloot die ze in woorden vaak niet kunnen uiten.’ Op 25 april verdedigt zij haar proefschrift.

Tijdens de coronapandemie raakten kinderen hun bewegingsvrijheid kwijt. De scholen gingen dicht, de schoolpleinen bleven leeg en de fysiotherapie stopte. Voor kinderen met ernstig overgewicht (obesitas) betekende dit veelal een toename van gewicht, maar ook van verdriet, isolement en machteloosheid. ‘Ze verveelden zich tijdens de lockdown en grepen terug op ongezonde gewoonten: veel eten, weinig bewegen, veel gamen, slecht slapen,’ zegt Concincion. ‘Maar nog schrijnender was het mentale effect: kinderen zagen hun ouders werkloos raken, moesten voor jongere broertjes en zusjes zorgen of kregen te maken met rouw en verlies.’

In haar proefschrift koos Concincion voor participatief actieonderzoek. In plaats van het afnemen van standaard vragenlijsten, ging ze manieren zoeken om aan te sluiten bij de leefwereld van de kinderen, zoals tekenen, wandelen of praten met dertien kinderen uit Amsterdam-Zuidoost die met zwaar overgewicht kampten. Niet alleen in een spreekkamer van de jeugdverpleegkundige, zoals de kinderen gewend zijn om zorg te ontvangen voor hun obesitas, maar thuis op de bank, in een binnenspeeltuin of buiten. Om zo samen met kinderen en zorgprofessionals onderzoek te doen naar het perspectief van kinderen met obesitas.  

Tekenen in plaats van praten

‘Door te tekenen konden kinderen op geheel eigen wijze uitdrukken wat ze met woorden moeilijk vonden,’ vertelt Concincion. ‘Zeker als ouders erbij zijn, is het voor een kind lastig om over gevoelige onderwerpen te praten.’ Onderwerpen als pesten, een negatief zelfbeeld, schaamte of angst om er niet bij te horen kwamen in deze setting naar boven.

De illustratie laat zien hoe het kind zich genoodzaakt voelde binnen te blijven vanwege het risico op besmetting.

Daarnaast bracht het onderzoek in beeld hoe groot de impact van de coronapandemie was op deze groep van kinderen met ernstig overgewicht. Doordat school, sport en sociale activiteiten wegvielen, verloren de kinderen niet alleen hun beweging en sociale contacten, maar ook hun houvast. Veel kinderen kregen te maken met passiviteit, gewichtstoename en psychische druk. Thema’s als verlies, eenzaamheid en verantwoordelijkheden in het gezin kwamen expliciet naar voren in de tekeningen.

In deze tekening laat het kind diens dagelijkse ervaring zien tijdens de lockdown: weinig afwisseling, veel binnen zitten en beperkte sociale interactie.

De resultaten geven inzicht in hoe kinderen de lockdown hebben ervaren. Zo zien we op de tekeningen thema’s als isolement, verdriet en beperking van sociale interactie. Thema’s als verdriet om zieke familieleden, zorgen om ouders, verveling en het gemis van buitenspelen komen telkens terug.

Stem van een kind

Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat kinderen waardevolle inzichten hebben in hun eigen behoeften en welzijn, maar dat de huidige zorgstructuren vaak onvoldoende ruimte bieden om deze inzichten mee te nemen in hun onderzoek. ‘Gesprekken worden vooral gevoerd tussen ouders en professionals. Het kind is vaak toeschouwer in plaats van deelnemer.’

Vooral in wijken, waar wantrouwen naar de overheid en medische instanties soms groot is, kan deze participatieve benadering het verschil maken. ‘De vertrouwensrelatie is essentieel,’ aldus Concincion. ‘Alleen als kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen, ontstaan er kansen zodat ze hun verhaal kunnen delen.’

Deze tekening toont hoe een kind de impact van ziekte en afwezigheid van een ouder ervoer tijdens de pandemie. Het beeld laat gevoelens van angst, verdriet en isolement zien.