Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Hoe zorgt de UvA dat het onderwijs klaar is voor de toekomst? Het antwoord ligt in Npuls, een ambitieus programma dat onderwijsinstellingen met slimme technologie en digitale oplossingen helpt bij het vormgeven van future-proof onderwijs.

Een groot deel van Nederland weet nog niet wat Npuls is. Toch loopt dat programma al sinds 2023. Ook bij de UvA.

Tijd om aan de hand van vijf vragen in gesprek te gaan met UvA-kartrekkers Angela Vierveijzer en Frank Benneker over het belang van Npuls voor mbo, hbo en wo - en dus ook de UvA.

1. Wat is Npuls?

'Npuls is een grootschalig 'programma' van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland. Het doel is kennisdeling en –ontwikkeling op het gebied van digitale innovatie in het vervolgonderwijs. Het programma loopt tot en met 2031 en wordt gefinancierd vanuit het Nationale Groeifondsprogramma voor innovaties met grote maatschappelijke impact en relevantie.'

'Want de huidige veranderingen in de maatschappij gaan hard en vragen dus om een snelle transformatie van het onderwijs. Dit betekent dat we actief moeten ontwikkelen en bijsturen. Alle mbo-scholen, hogescholen en universiteiten bouwen met Npuls de komende jaren aan een toekomstbestendige en innovatieve onderwijssector.'

Npuls biedt kansen om het hoger onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken. Door het wegnemen van de digitale drempels en barrières wordt het voor studenten eenvoudiger om toegang te krijgen tot hoger onderwijs. Frank Benneker

2. Wat kun je als student of medewerker merken van Npuls?

'Stapsgewijs komen binnen de UvA nieuwe digitale mogelijkheden beschikbaar voor studenten en medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld een AI-toepassing zijn, of toegang tot digitale onderwijsmaterialen.'

Dit verandert er voor UvA-medewerkers

'Er komen sectorbrede afspraken en standaarden om sneller te kunnen inspelen op nieuwe digitale ontwikkelingen en onderwijsvragen. Hiervoor worden bijeenkomsten, werksessies en seminars georganiseerd.'

'Ook lopen er projecten en grotere programma’s. UvA-medewerkers kunnen actief bijdragen aan Npuls-ontwikkelingen en -programma’s. Dit kan via expertteams, maar bijvoorbeeld ook door via een detachering mee te werken aan het ontwikkelen van Npuls-producten.'

Dit verandert er voor (aankomend) UvA-studenten

'Studenten worden actief betrokken bij het ontwerpen en meedenken. Dat gaat in meeste gevallen via de diverse studentenkoepels als ISO en LSVB, maar kan ook via onze eigen CSR.'

Projecten die de komende jaren van start gaan zijn:

  • Een nieuwe Studielink waar niet alleen het hoger onderwijs maar ook het mbo en Onderwijs voor Professionals (OvP) gebruik van maken.
  • Uitrol van eduID bij alle instellingen. Je kan hierbij denken aan een soort DigiD voor het onderwijs.
  • Verkenning Eduwallet van één eigen omgeving voor een student om alle leer- en ontwikkelopbrengsten in op te slaan. Deze gegevens zijn via een eigen digitaal dossier altijd en overal toegankelijk.
  • Het project Onderzoek en ontwerp algoritmeregister. Door het in kaart brengen van algoritmen die in het onderwijs worden toegepast, zien we waar risico’s van het gebruik van algoritmes liggen en kunnen we individuen inzicht geven, algoritmes doorontwikkelen én de manier waarop we met data omgaan verbeteren. Transparantie over het gebruik van algoritmen in het onderwijs is essentieel.
laptop gebruikers

3. Wat is het belang van Npuls voor de UvA?

'Npuls biedt de UvA kansen om het hoger onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken. Door het wegnemen van de digitale drempels en barrières wordt het voor studenten eenvoudiger om toegang te krijgen tot hoger onderwijs.'

'Het Npuls-programma is verdeeld in verschillende onderwerpen en als UvA zetten we de komende periode vooral in op de onderwerpen Studiedata & AI, Wendbaar georganiseerd onderwijs en Centers for Teaching and Learning. We houden natuurlijk wel in de gaten wat er op andere onderwerpen gebeurt.'

4. Welke drie onderdelen binnen Npuls zijn op dit moment het meest urgent?

'Het verantwoord gebruik van AI in het onderwijs, nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden van digitaal toetsen, eduID (onderdeel van de nieuwe landelijke sector voorzieningen), de basis op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de digitale voorzieningen van Npuls maar van de onderwijsinstellingen waar de student studeert.'

5. Wanneer is Npuls een succes?

'Als de instellingen elkaar hebben gevonden in de uitdagingen van de digitalisering in het onderwijs. Als studenten en docenten toegang hebben tot state-of-the-art digitale toepassingen. En als ze in staat zijn en de competenties hebben om deze technologie verstandig en betrouwbaar te gebruiken.'

'Zeker nu, in tijden van grote maatschappelijke verandering, is het belangrijk om niet stil te blijven staan. Maar in tijden van krimp en financiële onzekerheid is dat als instelling alléén lastig te realiseren. Door gezamenlijk op te trekken, over de sectoren heen, kunnen we de vlucht voorwaarts nemen. Als we in 2032, aan het einde van het programma, met elkaar concluderen dat we dat gedaan hebben - dan is het een succes!'

Interessante links: