Het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft prof. dr. Mireille van Eechoud, hoogleraar Informatierecht, per 1 januari 2025 benoemd tot decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De benoeming is voor een periode van vier jaar. Van Eechoud vervult het decanaat sinds 1 januari dit jaar al op tijdelijke basis.

De benoeming kwam tot stand in samenspraak met de Ondernemingsraad van de faculteit en de Facultaire Studentenraad.

‘In de afgelopen maanden heb ik Mireille van Eechoud leren kennen als een buitengewoon vakkundige en collegiale bestuurder. Bovendien is ze een verbinder pur sang. Ze heeft een duidelijke visie op de koers van de faculteit en weet, zowel binnen als buiten de faculteit, mensen samen te brengen om de impact van het onderwijs en onderzoek verder te versterken. Ik ben dan ook erg blij dat Mireille de functie van decaan de komende jaren op zich wil blijven nemen’, vertelt Edith Hooge, voorzitter van het College van Bestuur en voorzitter van de benoemingsadviescommissie.

Mireille van Eechoud

Over Van Eechoud

Van Eechoud is sinds 1996 werkzaam aan het Instituut voor Informatierecht van de UvA, vanaf 2012 als hoogleraar Informatierecht. Tot september 2019 was zij opleidingsdirecteur van de master Informatierecht, en vervolgens trad ze aan als directeur van de Amsterdam Graduate School of Law. Ook was Van Eechoud onder andere voorzitter van de Universitaire Onderzoekscommissie (UOC), die het College van Bestuur adviseert over onderzoeksbeleid.

Van Eechoud bekleedt ook een aantal advies- en bestuursfuncties buiten de UvA. Zo is zij voorzitter van de Commissie Auteursrecht (een wettelijk adviescollege van het ministerie van Justitie en Veiligheid), bestuursvoorzitter van de Vereniging voor Auteursrecht, verkozen lid van de European Copyright Society en redactielid van redactie van Intellectuele Eigendom en Reclamerecht. Eerder was ze lid van de Adviesraad van de Autoriteit Persoonsgegevens.

In haar onderzoek richt Van Eechoud zich onder meer op de regulering van open data en publieke informatiebronnen uit een oogpunt van transparantie, communicatiegrondrechten en innovatie, internationaal en Europees intellectuele eigendomsrecht (met name auteurs- en databankenrecht) en internationaal privaatrechtelijke aspecten van informatierecht.