Professionals in de gesloten jeugdhulp ervaren het recht vooral als instrument dat hun handelen toetst en niet als een kader dat pedagogische mogelijkheden biedt. Dat stelt jurist Susanne Höfte die onderzocht hoe kinderrechten centraal staan in het handelen van deze professionals. ‘Kinderrechten en een pedagogische aanpak kunnen en moeten samengaan want dat versterkt de professionals en de rechtspositie van de jeugdige. Maar daarvoor is wel meer kennis over wetgeving nodig en ondersteuning vanuit de jeugdhulporganisaties.’ Op 24 oktober verdedigt ze haar proefschrift aan de Universiteit van Amsterdam.

Meer dan 35.000 jeugdigen in Nederland kunnen niet bij hun ouders wonen vanwege een instabiele of onveilige situatie. Zij komen bijvoorbeeld in een open of gesloten residentiële jeugdhulpinstelling terecht. Het (inter)nationale recht stelt speciale eisen aan de behandeling van deze jeugdigen, zoals veilige en doeltreffende hulp. Op 1 januari 2024 trad bovendien de Wet Rechtspositie gesloten jeugdhulp in werking met als doel vrijheidsbeperking binnen de gesloten setting zoveel mogelijk te voorkomen. In 2030 moet zelfs de hele gesloten jeugdzorg afgebouwd zijn.

Rechtspositie van jeugdigen blijft achter

‘Maar de problematiek neemt hierdoor niet af’, stelt Höfte. ‘We zien lange wachtlijsten, jeugdhulpinstellingen die het financieel zwaar hebben, jeugdigen die niet op de juiste plek komen en professionals die met extreem gedrag te maken krijgen waarvoor ze niet altijd passende hulp kunnen bieden. Door al dit soort ontwikkelingen staat de rechtspositie van jeugdigen onder druk en kunnen professionals, ondanks al hun goede bedoelingen, niet altijd in het beste belang van de jeugdige handelen.’

Höfte onderzocht in hoeverre kinderrechten centraal staan in het handelen van professionals en hoe recht en pedagogiek in deze sector samenkomen. Met professionals in de gesloten jeugdhulp analyseerde ze hiervoor onder andere een aantal casussen uit hun eigen praktijk om zo inzicht te krijgen in hun overwegingen bij beslissingen over jeugdhulp.

Juridische overwegingen niet expliciet

‘Professionals in de gesloten jeugdhulp komen vaak voor tal van dilemma’s te staan die om pedagogische én juridische afwegingen vragen’, stelt Höfte. Tijdens het bespreken van de casussen in haar onderzoek ontdekte ze dat alleen pedagogische overwegingen bewust worden ingezet. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld over wat een  jeugdige nodig heeft voor zijn of haar ontwikkeling en de borging van de veiligheid.’

Juridische overwegingen op basis van wetgeving werden echter niet expliciet gemaakt. ‘De professionals gebruikten wel juridische termen die in internationale verdragen zijn vastgelegd, zoals “de mening van de jeugdige ” en de “verantwoordelijkheid van ouders”, maar waren zich daar niet bewust van.’