UvA-onderzoeker Trude Dijkstra krijgt een Early Career Award toegekend van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben.

De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk. In totaal zijn er dit jaar twaalf laureaten. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op dinsdag 26 november 2024.

Trude Dijkstra

Universitair Docent Boekwetenschap, Universiteit van Amsterdam, Faculteit Geesteswetenschappen

Welke rol had drukwerk in vroege ontmoetingen tussen Europa en Azië? Trude Dijkstra ontwikkelde een innovatieve benadering voor de studie van drukwerk in het zeventiende-eeuwse Europa. Door boekwetenschap te combineren met medische én wetenschapsgeschiedenis, brengt Dijkstra in kaart hoe drukwerk, culturele uitwisseling en intellectuele geschiedenis samenhangen. Zo geeft haar werk inzicht in hoe kennis in verschillende culturen werd verspreid en verankerd door de jaren heen.  Dijkstra’s onderzoek leidde tot baanbrekende nieuwe inzichten in vroegmoderne interculturele contacten tussen China en Europa. Met haar innovatieve ideeën verlegt Dijkstra de grenzen binnen haar vakgebied Boekwetenschap.