Iets zinvols doen. Onder dat motto is de landelijke universitaire lerarencampagne van start gegaan. Want Nederland heeft hard meer leraren nodig en leraar zijn heeft niet altijd de reputatie die het verdient. Op de Roeterseilandcampus van de UvA prijkt daarom nu de slogan ‘Doe iets wat er toe doet’, ondertekend door de Universitaire Lerarenopleiding.
Boven in beeld de Brug op de Roeterseilandcmapus en links de Zuidas in Amsterdam. De beelden in de campagne zijn gemaakt door reclamebureau KesselsKramer in samenwerking met kunstenaar Guido de Boer
In het bannerbeeld de Brug op de Roeterseilandcampus en hierboven de Zuidas in Amsterdam. De beelden voor de campagne zijn gemaakt door reclamebureau KesselsKramer in samenwerking met kunstenaar Guido de Boer

We komen in Nederland in het basis- en voorgezet onderwijs samen 13.500 leraren tekort. Er is specifiek een grote vraag naar universitair opgeleide leraren, want uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert van meer academische leraren. Met hun vakkennis en onderzoekende houding helpen zij leerlingen en scholen verder. Bijvoorbeeld met onderwijs dat zich op wetenschappelijk onderzoek baseert.

‘Met dit werk kun je echt verschil maken’

De Nederlandse universiteiten slaan de handen nu ineen om het lerarentekort aan te pakken. Want de instroom in de universitaire lerarenopleidingen blijft achter en te weinig mensen weten dat je leraar kunt worden via een universitaire lerarenopleiding. De landelijk lerarencampagne laat mensen daarom met nieuwe ogen naar het vak van leraar kijken. Als een vak dat zingeving, zelfontplooiing, persoonlijke groei en maatschappelijke verandering kan brengen.

Copyright: Lisa Maier
We willen laten zien dat leraar zijn niet alleen een roeping is, maar ook een intellectuele uitdaging die je leven verrijkt Petra IJmker, marketeer aan de Universiteit van Amsterdam

'Met deze prikkelende campagne willen we nieuwsgierigheid wekken bij zowel huidige studenten als potentiële zij-instromers. We hopen een zaadje te planten dat de kracht en positiviteit van het lerarenberoep laat zien, met speciale nadruk op het academische aspect. We willen laten zien dat leraar zijn niet alleen een roeping is, maar ook een intellectuele uitdaging die je leven verrijkt', zegt Petra IJmker die als marketeer aan de Faculteit Maatschappij & Gedrag betrokken is bij de landelijke campagne.

Deze maand zul je op sociale media en in de gebouwen van de UvA raamschilderingen, posters en slogans tegenkomen met teksten als: 'Wil je belangrijk doen, of iets belangrijks doen?', en 'Een klas opleiden, dat is pas leiderschap'.

De universitaire lerarenopleiding aan de UvA

De Universiteit van Amsterdam biedt verschillende routes aan naar het leraarschap. De eerstegraads lerarenopleiding valt onder de Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) en wordt aangeboden voor 24 schoolvakken. Daarnaast biedt de UvA verschillende routes naar een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid (minor Educatie en Educatieve module) en verschillende routes voor zij-instromers, zoals het traject ‘Aan de Slag voor de Klas’.

Voor wie aan de slag wil in het primair onderwijs zijn er ook verschillende routes. Zo is er de Universitaire Pabo van Amsterdam, die je opleidt tot leraar voor het basisonderwijs en daarnaast bieden wij ook de EMPO (Educatie Master Primair Onderwijs) aan. Deze tweejarige master leidt je op tot academische leerkracht voor het basisonderwijs.

De landelijke lerarencampagne is het initiatief van de Universiteiten van Nederland, de overkoepelende organisatie van de 14 publieke Nederlandse universiteiten. De campagne is maandag 23 september gestart en loopt tot en met voorjaar 2025. Meer info: www.doeietswatertoedoet.nl