Het zesde klimaatrapport van het IPCC benadrukt nogmaals dat de gevolgen van klimaatverandering ernstiger zijn voor mens en natuur dan eerder werd gedacht: we krijgen vaker te maken met perioden van hitte en droogte of juist storm en wateroverlast. De UvA trekt daarom 3 miljoen euro extra uit voor een klimaat-adaptieve en natuur-inclusieve campus.

Voor de UvA is het noodzaak om de campussen bestendig te maken voor klimaatverandering en de natuur te versterken. Om dat te bereiken wordt 3 miljoen euro extra uitgetrokken en is een plan opgesteld met maatregelen en doelstellingen: klimaatadaptieve en natuurinclusieve campus.

Beter voorbereid op klimaatverandering

Op hete dagen kan de gevoelstemperatuur op de campus oplopen tot 46 graden en bij hevige regenval kunnen we te maken krijgen met langdurige wateroverlast. De UvA wil haar campussen aanpassen om goed voorbereid te zijn op het veranderende klimaat. Dit wordt klimaatadaptatie genoemd.

De UvA volgt de Amsterdam Weerproof-eisen van de gemeente. Dat betekent dat de gebouwen en openbare ruimten bestand zijn tegen enorme wateroverlast én lange perioden van droogte. Dit doen we o.a. door het verminderen van verharding zoals tegels, het toevoegen van groen en het verbeteren van de bodem en waterberging.

Zo wordt de campus tegelijkertijd beter beschermd tegen hittestress. Het creëren van schaduw is de meest effectieve manier om de gevoelstemperatuur omlaag te brengen. We willen ervoor zorgen dat op minimaal 40% van alle belangrijke looproutes voldoende schaduw is op het heetste moment van de dag. Verder willen we minimaal binnen 300 meter van elke entrée een koele verblijfplek creëren.

Versterken van de biodiversiteit op de campus

In Nederland gaat het niet goed met de biodiversiteit, al gaat het in stedelijke gebieden minder slecht dan in de rest van het land. De UvA heeft drie stedelijke campussen, waarvan twee binnenstedelijk. De ambitie van de UvA voor een natuurinclusieve campus richt zich op het versterken van biodiversiteit en het verbeteren van welzijn van mens en dier. Dat doen we o.a. door natuurinclusieve voorzieningen op te nemen in het ontwerp van buitenruimte en gebouwen.

Studenten en medewerkers waarderen groen enorm. Een natuurlijke inrichting brengt rust, ontspanning en verkoeling en heeft daarom een positief effect op de werk- en leeromgeving. Daarom wordt ook het interieur van de campussen groener.

Samenwerken in proeftuinen

Proeftuinen op onze campussen bieden ruimte voor onderzoek en experimenten met duurzame oplossingen. Dit helpt ons niet alleen om onze groene doelen te bereiken, maar ook om educatie en natuur met elkaar te verbinden.

De tuinen die zich op de campussen bevinden, zoals de bijenkassen bij BG5, de binnentuin van REC JK en Anna’s Tuin & Ruigte, lenen zich voor participatie met studenten, medewerkers en omwonenden voor het beheer en gebruik ervan. Voor onderzoek zijn locaties denkbaar op bijvoorbeeld groene daken of gevels. De resultaten van deze proeftuinen geven meer inzicht in de impact van de manier waarop we de campus inrichten.

Meer informatie

Wil je meer weten over de maatregelen en doelstellingen? Bekijk hieronder het volledige plan Klimaatadaptieve en natuurinclusieve campus.