Hoe kunnen musea het binnenklimaat aanpassen en energie besparen zonder schade aan olieverfschilderijen? Hoe werden kwaliteitsnormen voor zwarte wol in de 18e-eeuw ontwikkeld en hoe veranderden deze met de tijd? Op deze vragen gaan UvA wetenschappers antwoord zoeken dankzij toekenningen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In totaal krijgen de projecten bijna 1 miljoen euro.
logo van NWO

Kunst en cultureel erfgoed vormen een onmisbare bron van informatie over samenlevingen. Ze kunnen onverwachte inzichten bieden in onze geschiedenis en identiteit en mensen met het verleden en met elkaar verbinden. Het doel van de NWO call ‘Een Geïntegreerde Benadering van de Wetenschappelijke Studie en de Conservering van Kunst – Verandering Opsporen (NICAS)’ is om de maakprocessen van objecten en hun oorspronkelijke uiterlijk volledig te begrijpen, net als de processen die in de loop van de tijd in de objecten plaatsvinden en waardoor ze veranderen. Zo kunnen kunst en cultureel erfgoed optimaal worden behouden voor toekomstige generaties.

Toegewezen UvA-projecten

PREservation of PAintings in a sustainable futuRE (PREPARE)

dr. J.J. (Joen) Hermans (Faculteit der Geesteswetenschappen), Conservering en Restauratie, Universiteit van Amsterdam

Net als iedereen voelen musea de noodzaak om energieverbruik te verminderen. Het verruimen van richtlijnen voor binnenklimaat kan een grote impact hebben, maar een wetenschappelijke onderbouwing om dat veilig te doen ontbreekt nog. Het project PREPARE richt zich op deze urgente taak door olieverfschilderijen te bestuderen in Nederlandse binnenruimten met weinig klimaatbeheersing, en door modelsystemen te ontwerpen die bijzonder gevoelig zijn voor klimaatfluctuaties. Deze gecombineerde aanpak maakt het mogelijk om de oorzaken van omgevingsgedreven materiaalschade in olieverfschilderijen te achterhalen. Bovendien levert het project low-tech monitoringsprotocollen voor de detectie van chemische waarschuwingssignalen in olieverf en een risicoclassificatie van verfmaterialen en klimaatcondities.

Black Magic – (Re)discovering the development and changes of black woollens quality standards in the 18th-century Leiden's staalmeesters sample books

Prof. dr. ing M.R. (Maarten) van Bommel (Faculteit der Geesteswetenschappen/Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde & Informatica), Conservering en restauratie van roerend cultureel erfgoed, Universiteit van Amsterdam

Museum De Lakenhal bezit een unieke collectie stalenboeken (1690-1791), met daarin honderden stalen zwart laken. Leiden hanteerde strenge regels en gebruikte verschillende kwaliteitsniveaus om de kwaliteit van haar wollen stoffen te handhaven, maar de boeken laten variabiliteit zien in de stalen binnen een kwaliteitscategorie. Door met geavanceerde analytische technieken en historische reconstructies de tekst en de materialen te bestuderen die werden gebruikt om deze stalen te maken, wil dit project achterhalen welke eisen er aan elke kwaliteit werden gesteld en of deze in de loop van de honderd jaar die de boeken bestrijken zijn veranderd.

Dr. J.J. (Joen) Hermans

Faculteit der Geesteswetenschappen