We vormen onbewust vooroordelen door alleen al te kijken naar hoe bevooroordeelde mensen omgaan met leden van die groep. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA), die voor het eerst laten zien dat observerend leren een belangrijk mechanisme is voor het vormen van vooroordelen. Hun resultaten zijn vandaag gepubliceerd in Science Advances.

David Amodio (UvA): ‘We vonden in ons onderzoek dat vooroordelen kunnen ontstaan door alleen maar te kijken naar de sociale interacties van andere mensen. Wanneer een waarnemer de interactie van een bevooroordeelde persoon met een groepslid bekijkt, vormt hij of zij onbewust dezelfde vooroordelen. Bovendien, omdat waarnemers zich er niet van bewust zijn dat ze dit vooroordeel hebben opgepikt, zie je in hun eigen gedrag die vooroordelen terug.’

Dit mechanisme helpt bij de verklaring hoe maatschappelijke vooroordelen zich zo gemakkelijk verspreiden, bijvoorbeeld door het bekijken van tv-programma's, YouTube of andere sociale media waar bevooroordeelde interactie met een bepaalde groep plaatsvindt. Door alleen maar die interacties te observeren - zonder zelf direct contact te hebben -kunnen mensen dezelfde vooroordelen overnemen.

Omdat de waarnemer gelooft dat zijn voorkeur is gebaseerd op objectief bewijs, hij geen reden heeft om deze in twijfel te trekken David Amodio

Beïnvloed door bevooroordeelde acteur

Tijdens de experimenten bekeek een deelnemer aan het onderzoek de interacties tussen een acteur en meerdere leden van twee verschillende groepen. Bij de verschillende deelnemers varieerde de acteur in zijn vooroordelen naar de groepen, maar het gedrag van de groepsleden bleef altijd hetzelfde.

Wanneer de deelnemers later interacties hadden met dezelfde groepsleden, toonden ze een voorkeur die overeenkwam met het vooroordeel van de acteur. Bovendien waren de deelnemers zich er niet van bewust dat ze beïnvloed werden door de bevooroordeelde acteur; in plaats daarvan zagen ze slechter gedrag van groepsleden die interactie hadden met een bevooroordeelde acteur. Dit terwijl de leden van beide groepen zich dus hetzelfde gedroegen.

Amodio: 'Een verontrustende implicatie is dat, omdat de waarnemer gelooft dat zijn voorkeur is gebaseerd op objectief bewijs, hij geen reden heeft om deze in twijfel te trekken of te controleren.'

Publicatiegegevens

David T. Schultner (UvA), Björn R. Lindström (Karolinska Institutet, Zweden), Mina Cikara (Harvard University, VS), David M. Amodio (UvA). Transmission of social bias through observational learning. Science Advances (28 juni 2024). DOI: 10.1126/sciadv.adk2030

Prof. dr. D.M. (David) Amodio