Ga je naar Lowlands dit jaar? Draag dan bij aan grensverleggend onderzoek. Test in de Glazen Cabine van de Universiteit van Amsterdam of jij een koele kikker of juist zenuwpees bent. Doe mee aan de deepfake-quiz of ga linedancen in de UvA saloon.

Deze UvA onderzoeken zijn te vinden in de labs bij Alpha op Lowlands 2024 (16-18 augustus, Biddinghuizen) als onderdeel van het wetenschapsprogramma:

De kunst(mat)ige revolutie van generatieve AI

Steeds meer video’s en muziek worden met behulp van AI gemaakt. Met een paar trefwoorden kun je in talloze apps prachtige creaties laten maken en ze eindeloos delen. Maar kun je nog onderscheiden wat echt is en wat niet? Dit onderzoek neemt je mee in de fascinerende wereld van generatieve AI. Laat je fotograferen en bekijk hoe AI ‘het Lowlandsgezicht’ creëert, speel de deepfake-quiz en ga in gesprek met je mede Lowlands-bezoekers over de kansen en gevaren van generatieve AI.

Koele kikker of zenuwpees?

Ben jij een koele kikker of neig je eerder richting zenuwpees? Test hoe goed je presteert onder druk in De Glazen Cabine van de Universiteit van Amsterdam op Lowlands Science Labs. De opdracht – kraak de code – klinkt simpel: druk de juiste combinatie van knoppen in en activeer het zwaailicht. Je krijgt echter maar één minuut, en iedereen kijkt naar jouw geploeter. Stijg je boven jezelf uit of druip je af in een zee van angstzweet? De snelste kraker van heel Lowlands verdient een prachtige prijs!

The Yeehaw Lowlands Line Dance

Stroomt er countrybloed door jouw aderen? Kom dan linedancen in de saloon van de Universiteit van Amsterdam. In het dagelijks leven voeren we constant verschillende handelingen uit, zoals veters strikken, een boterham smeren of de hond uitlaten. Maar hoe krijg je een nieuwe routine onder de knie? Onderzoekers kijken in dit dansexperiment naar hoe dit leerproces in elkaar steekt. Trek dus je spijkerbroek, geruite blouse en Stetson laarzen uit je tent, en test je linedance-skills op lekkere countrymuziek.

Lowlands Science wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Wetenschapsagenda en georganiseerd door Lowlands, BKB en New Scientist.