Mensen worden aantrekkelijker gevonden als hun pupillen zijn vernauwd, waardoor hun gekleurde irissen groter en helderder lijken. Dat blijkt uit onderzoek door drie wetenschappers, onder wie Martina Cossu van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zij onderzochten hoe de ogen van mensen hun aantrekkelijkheid beïnvloeden voor anderen. Hun resultaten zijn onlangs online gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Cognition.

Martina Cossu (UvA): ‘Tijdens de Renaissance gebruikten vrouwen druppels van het kruid wolfskers om hun pupillen te verwijden en er aantrekkelijker uit te zien. Bijna 400 jaar later laten we met onze studie zien dat ze juist het tegenovergestelde bereikten, want vernauwde (kleinere) pupillen worden juist aantrekkelijker gevonden dan verwijde (grotere) pupillen.’

3000 deelnemers

De onderzoekers voerden zes experimenten uit om het effect van de grootte van de pupil op aantrekkelijkheid te testen. De pupil is de donkere cirkel in het midden van het oog; de iris is de gekleurde ring eromheen. Voor het onderzoek kregen de bijna 3000 deelnemers  (uit Canada, VS, VK en Nederland) profielfoto's en afbeeldingen van blauwe of bruine ogen van mannen en vrouwen te zien. Deze afbeeldingen werden zo aangepast dat de ene versie de ogen met vernauwde pupillen liet zien en de andere versie verwijde pupillen.

Aan de deelnemers vroegen de onderzoekers vervolgens om te beoordelen hoe aantrekkelijk de gezichten waren. Uit het onderzoek bleek dat de gezichten met kleinere pupillen aantrekkelijker werden gevonden omdat daarbij de irissen groter waren.

Is kleur belangrijk?

De onderzoekers testten ook of deelnemers de gezichten met grotere irissen aantrekkelijker vonden omdat ze kleurrijker waren, of omdat ze de ogen helderder lieten lijken. De resultaten waren echter hetzelfde toen deelnemers zwart-wit afbeeldingen beoordeelden van mensen met verwijde en vernauwde pupillen. Dit bewijst volgens de onderzoekers dat het effect dus niet komt door de kleur van de iris.

Meer dan 50 jaar onderzoek

Zachary Estes (Business School, City University of London, VK): voegt toe: ‘Al meer dan 50 jaar slagen onderzoekers er niet in om vast te stellen of mensen er aantrekkelijker uitzien met verwijde of vernauwde pupillen. Ons onderzoek toont aan dat vernauwde pupillen de fysieke aantrekkelijkheid vergroten doordat de ogen helderder lijken.’

Dr. Maria Trupi (UCLA Anderson School of Management, VS): ‘Eerder onderzoek heeft aangetoond dat fysieke aantrekkelijkheid van invloed is op een aantal aspecten in het leven van mensen. Wetenschappers hebben tientallen jaren besteed aan het identificeren van de kenmerken die de waargenomen aantrekkelijkheid beïnvloeden. Ons onderzoek brengt een nieuw kenmerk aan het licht: de grootte van de pupil.’

Publicatiegegevens

‘Beauty is in the iris: Constricted pupils (enlarged irises) enhance attractiveness.’ Martina Cossu UvA), Maria Giulia Trupia (UCLA, VS) and Zachary Estes (City University of London, VK). Cognition (volume 250, September 2024). DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2024.105842.

Dr. M. (Martina) Cossu

Faculteit Economie en Bedrijfskunde