Het protest in het kader van de National Walkout dat vreedzaam is begonnen is helaas uitgelopen op een bezetting van het gebouw REC ABC van de UvA. De demonstranten wordt met klem verzocht de gebouwen te verlaten. Het gebouw is bezet en gebarricadeerd (inclusief nooduitgangen). Dit levert gevaar op voor alle aanwezigen. De UvA heeft aangifte gedaan voor huisvredebreuk en vernieling.

Verloop protest ‘National walk-out'

Vandaag vonden er acties plaats in de vorm van een ‘national walk-out’, zo ook in Amsterdam. De actie hield in dat studenten en medewerkers om elf uur uit protest de collegezaal uit liepen en zich verzamelden op het Roeterseiland. Studenten en medewerkers waren vrij om al dan niet mee te doen.

De aanwezigheid van zo'n duizend studenten en medewerkers laat opnieuw zien dat er een grote betrokkenheid is bij de verschrikkelijke oorlog in Gaza en de desastreuze gevolgen hiervan. Het is duidelijk dat er veel emoties leven onder studenten en medewerkers.

Demonstratie is naar binnen verplaatst

De officiële demonstratie is inmiddels afgelopen maar een groot deel van de demonstranten blijft bijeen op het Roeterseiland. Helaas constateren we dat een groep demonstranten zich in het REC ABC bevindt, het pand heeft bezet en vernielingen aanricht.

We betreuren het enorm dat een vreedzame demonstratie nu toch van sfeer lijkt te veranderen. Alle gebouwen op het Roeterseiland zijn gesloten.

Oproep: verlaat per direct het gebouw

We roepen iedereen die zich in een pand op de Roeterseilandcampus bevindt met klem op om het pand per direct te verlaten.