Het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam is geschokt over de manier waarop een vreedzaam protest is gekaapt door gewelddadige elementen die hun eigen ‘demonstratierecht’ misbruiken en de grondrechten van anderen, inclusief de media, ontkennen. Het is onaanvaardbaar dat mensen die op de UvA werken of studeren belaagd en bedreigd worden en hun werk- of studieplek moeten verlaten. Niemand heeft zoveel gelijk dat dit gedrag geoorloofd is.

Vanochtend was er een demonstratie bij universiteitsgebouwen, voornamelijk gebouwen op het Roeterseiland, opgezet als ‘walk-out’ waar studenten en staf van de UvA die woedend zijn over de oorlog in Gaza en het beëindigen van de bezettingen van de UvA-gebouwen, aan hebben deelgenomen. Het CvB deelt de ontzetting. De demonstratie is ordelijk verlopen, door de intentie van de deelnemers maar zeker ook door de inzet van de organisatoren. Het CvB heeft daar waardering voor en heeft dat ook aan de organisatie laten weten.

Toen de walk-out was afgelopen is een groot deel van de deelnemers vertrokken. Een deel is achtergebleven en bij deze groep hebben zich nieuwe mensen gevoegd. De sfeer sloeg onmiddellijk om, er werden weer gezichtsbedekkingen gedragen en meerdere gebouwen op Roeterseiland werden binnengedrongen door in het zwart geklede en gemaskerde mensen. Zij hebben de in- en uitgangen, waaronder nooduitgangen, gebarricadeerd waardoor er een voor alle aanwezigen in het pand onveilige situatie is ontstaan. Er is sprake van moedwillige vernieling overal. Hiertegen heeft de UvA aangifte gedaan van huisvredebreuk en vernieling. Naast het barricaderen is het Library Learning Centre in de hal gesloopt en is men diverse etages binnengedrongen waaronder die van het College van Bestuur.

Het CvB staat geen bezettingen, blokkades, barricaderingen en overnachtingen toe in en om de gebouwen van de universiteit. Over samenwerken met externe organisaties voeren we het gesprek met onze eigen mensen binnen onze bestaande overlegstructuren. Deze gesprekken lopen al en worden de komende weken geïntensiveerd.

UvA-locaties gesloten op dinsdag en woensdag

Het CvB kan nu geen verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van allen die zich op de campus bevinden. Om die reden zal er dinsdag en woensdag geen onderwijs plaatsvinden aan de UvA. De gebouwen op alle campussen zijn gesloten. We verwachten van docenten niet dat ze op deze korte termijn hun onderwijs online kunnen geven. Studenten kunnen op Canvas meer informatie vinden. Dit geldt voor alle faculteiten met uitzondering van Geneeskunde en Tandheelkunde.

Meer informatie

Actuele informatie en de laatste updates over de demonstraties vind je op uva.nl/demonstraties.