Vijf UvA en één Amsterdam-UMC onderzoeker kunnen met hun veelbelovende project aan de slag dankzij toewijzing binnen SGW Open Competitie XS 2024. De projecten duren maximaal één jaar en kunnen daarom snel een bijdrage leveren aan wetenschappelijke inzichten

De projecten beslaan een divers aantal onderwerpen, zoals onderzoek naar wat elk autistisch brein uniek maakt en de ontwikkeling van taal.

Precision Functional Imaging in Autism - A Comprehensive Study on Functional Brain Networks and State-Dependent Variability

dr. J.M.C. Bathelt, Universiteit van Amsterdam

De hersenen werken zeer waarschijnlijk anders bij autisme, maar we begrijpen deze verschillen nog niet volledig. Met diy project willen de onderzoekers begrijpen wat elk autistisch brein uniek maakt. Hiervoor onderzoeken ze hoe hersenfuncties bij mensen met autisme verandert over tijd en in verschillende situaties, zoals in sociale situaties of bij het verwerken van complexe informatie.

Language Evolution in a Relational World

dr. R. Garrido Alhama, Universiteit van Amsterdam

Menselijke taal is een van de meest complexe systemen in de natuur. Taal stelt ons in staat om te communiceren over wat we zien en denken. Een belangrijke vraag is waar de complexiteit in taal vandaan komt. In dit project wordt met behulp van recente technische innovaties onderzocht hoe taal zich heeft ontwikkeld van een systeem met eenvoudige zinnen naar complexe zinnen.

Human rights and the ethics of compulsory prison labour

dr. J.C.A. Olsthoorn , Universiteit van Amsterdam

Verplichte tewerkstelling in gevangenissen werpt diepe ethische en theoretische vragen op. De wijdverspreide praktijk (afgeschaft in Nederland in 2021) schuurt met verschillende mensenrechten, waaronder vrijheid van beroepskeuze en van vakbondsvereniging. Kunnen misdadigers deze mensenrechten verliezen? Dit is het eerste filosofische onderzoeksproject dat verplichte gevangenisarbeid moreel analyseert vanuit het perspectief van mensenrechten.

Regenerative Capitalism: How Big Business Constructs the Nature-Positive Economy

dr. P.S. Schleifer, Universiteit van Amsterdam

Dit project maakt gebruik van grote taalmodellen (LLM’s) bij kritische discoursanalyse, waarbij de reacties van bedrijven op de biodiversiteitscrisis en bedrijfscommunicatie over natuurpositief onder de loep worden genomen. Hierbij worden dominante frames, vooroordelen en variaties tussen sectoren en tijd geïdentificeerd.

Coalitions of Distrust: Conspiricization via Hashtag Hijacking

dr. M.D. Tuters, Universiteit van Amsterdam

Het project onderzoekt nieuwe methoden om de verspreiding van ‘issue conspiricization’ in online discussies op te sporen. Het past visuele netwerkanalyse en natuurlijke taalverwerking toe op een uitgebreide longitudinale Twitter dataset (10 miljoen), om ‘hashtag hijacking’ te onderzoeken als een mechanisme voor de verspreiding van desinformatie – een tot nu toe over het hoofd gezien fenomeen.

Temporal trends and psychological consequences of adverse childhood experiences among transgender and gender diverse adolescents seeking care

dr. D.M. Doyle, Amsterdam UMC

Sommigen beweren dat de stijgende verwijzingspercentages naar genderklinieken worden gedreven door een toenemend aantal adolescenten met negatieve jeugdervaringen, die zichzelf 'onterecht' als transgender identificeren en medische transitie zoeken, waarvan wordt beweerd dat het hun psychische nood niet verlicht. Het voorgestelde project zal daarom onderzoeken of er tussen 2002 en 2022 veranderingen zijn opgetreden in het aandeel adolescenten die genderbevestigende zorg zoeken en blootgesteld zijn aan negatieve jeugdervaringen, en of blootstelling aan negatieve gebeurtenissen in de jeugd invloed heeft op de effectiviteit van genderbevestigende zorg in het verminderen van psychisch leed in jongvolwassenheid.