17 mei 2024
De leerlingen op de deelnemende basisscholen maken nu al op een speelse manier kennis met de wetenschapper die straks langskomt. Met speciaal lesmateriaal bespreken ze wat wetenschap is, wat wetenschappers doen en welke vaktermen hun gastdocent gebruikt. Ook bedenken de leerlingen zelf onderzoeksvragen en verkennen ze het beeld dat ze van een wetenschapper hebben. Tijdens de gastles vertellen de wetenschappers vervolgens in interactie met de leerlingen over hun dagelijkse werk en na afloop wisselen wetenschappers en scholen hun ervaringen uit.
Met het organiseren van deze gezamenlijke Meet The Professor willen de UvA en VU de toegang en nabijheid tot de wetenschap vergroten. ‘Vraag iemand een wetenschapper te tekenen, of google zelfs eens op de term “wetenschapper”, en al snel popt er een stereotiepe beeld van een wetenschapper op. Vaak een witte man, met een labjas aan, bril op en scheikundig buisje in de hand’, legt initiatiefnemer Bart Groeneveld van de UvA uit. ‘Dit kan een grote afstand scheppen tot leerlingen die zichzelf daar niet in herkennen, vooral leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond of met ouders die niet academisch geschoold zijn.’
We hopen dat basisschoolkinderen straks zichzelf kunnen herkennen in de wetenschapperBart Groeneveld, initiatiefnemer 'Meet the Professor' Amsterdam
Een fietsende wetenschapper die laagdrempelig over onderzoek komt vertellen, kan helpen dit stereotype te doorbreken is de gedachte, en daarmee bijdragen aan sociale gelijkheid. ‘We hopen dat basisschoolkinderen straks eigenschappen van zichzelf herkennen in de wetenschapper en het doen van onderzoek hun interesse wekt,’ vervolgt Groeneveld.
De rectoren van UvA en VU (Jeroen Geurts) dragen dit initiatief een warm hart toe en doen daarom enthousiast mee aan de feestelijke aftrap. In het kader van gelijke kansen is het belangrijk dat jongeren kunnen ontdekken of de wetenschap iets voor hen is en de wetenschap zo van iedereen kan worden, benadrukken beiden.