Op donderdag 11 januari vieren we de verjaardag van de Universiteit van Amsterdam. Tijdens deze Dies Natalis is er aandacht voor het belang van meertaligheid aan de universiteit en waarom een gezonde mond fundamenteel is voor je gezondheid. Ook worden de eredoctoraten uitgereikt.

Rector Magnificus Peter-Paul Verbeek opent de middag. In zijn diestoespraak ‘De taal van de wetenschap’ gaat hij in op het belang van meertaligheid aan de universiteit, om bij te dragen aan de wetenschap én de samenleving.

Een gezonde mond

De Diesrede wordt dit jaar gehouden door Egija Zaura, hoogleraar orale microbiële ecologie en hoofd van de sectie Preventieve Tandheelkunde van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). In de rede ‘Laten we de mond terugplaatsen in het lichaam’ gaat Zaura in op de mond als essentieel fundament voor ieders gezondheid.

Eredoctoraten voor Folkert Jensma en Zeynep Tufekci

Na de diesrede worden de eredoctoraten uitgereikt. Folkert Jensma, juridisch redacteur en commentator bij NRC, ontvangt het eredoctoraat voor zijn belangwekkende journalistieke werk, waarin hij niet-aflatend aandacht vraagt voor de rechtsstaat en voor de kwaliteit van de alledaagse rechtspraktijk en de impact daarvan voor rechtzoekenden.

Zeynep Tufekci, Henry G. Bryant Professor of Sociology and Public Affairs aan Princeton University en columnist bij o.a. New York Times, wordt met het eredoctoraat onderscheiden vanwege haar scherpe analyses als moderne publieke intellectueel over onder meer sociale bewegingen en sociale media. Studievereniging Machiavelli (Bachelor Politicologie) en bachelorstudent Chun Wai Man (Nederlands Recht) brengen een eerbetoon aan de eredoctores.

Ben jij erbij?

Je bent van harte uitgenodigd voor deze Dies Natalis op 11 januari (15:00 – 16:45). Vanwege de bereikte maximale capaciteit, kun je de Dies alleen nog online bijwonen.