Prof. dr. Mireille van Eechoud, hoogleraar Informatierecht en directeur van de Amsterdam Graduate School of Law, is door het College van Bestuur van de UvA voor de periode van een jaar benoemd tot decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FdR). De benoeming gaat in per 1 januari 2024.
Mireille van Eechoud

De huidige decaan, prof. dr. André Nollkaemper, gaat zich vanaf het nieuwe jaar als universiteitshoogleraar International Law and Sustainability wijden aan de UvA-brede inzet op duurzaamheid. ‘Een vaste opvolger is nog niet gevonden. Het blijkt dat we daar meer tijd voor nodig hebben’, vertelt Geert ten Dam. ‘Ik ben dan ook ontzettend blij dat Mireille van Eechoud bereid is het decanaat het komende jaar op zich te nemen. Ze kent het onderwijs en onderzoek aan de rechtenfaculteit heel goed. Daarnaast heeft Mireille veel bestuurlijke ervaring, binnen en buiten de universiteit, en is er in de faculteit breed draagvlak voor haar benoeming.’ De wervingsprocedure voor een nieuwe decaan wordt medio 2024 voortgezet.

Over Van Eechoud

Van Eechoud is sinds 1996 werkzaam aan het Instituut voor Informatierecht van de UvA, vanaf 2012 als hoogleraar Informatierecht. Daarnaast is ze directeur van de Amsterdam Graduate School of Law. Van Eechoud verzorgt onderwijs in de master informatierecht en de bachelor rechtsgeleerdheid; eerder was zij tevens opleidingsdirecteur van de master Informatierecht. Ook was zij onder andere voorzitter van de Universitaire Onderzoekscommissie (UOC), die het College van Bestuur adviseert over onderzoeksbeleid.

Buiten de UvA is Van Eechoud onder meer voorzitter van de Commissie Auteursrecht (een wettelijk adviescollege van het ministerie van Justitie en Veiligheid), bestuursvoorzitter van de Vereniging voor Auteursrecht, en verkozen lid van de European Copyright Society. Eerder was ze ook lid van de Adviesraad van de Autoriteit Persoonsgegevens.

In haar onderzoek richt Van Eechoud zich met name op regulering van open data en publieke informatiebronnen uit een oogpunt van transparantie; communicatiegrondrechten en innovatie; internationaal en Europees intellectuele eigendomsrecht (met name auteurs- en databankenrecht); en internationaal privaatrechtelijke aspecten van informatierecht. Samen met prof. dr. Natali Helberger en dr. Joris van Hoboken leidt ze het Digital Transformation of Decision Making Initiative. Dit faculteitsbrede onderzoeksinitiatief is onderdeel van het speerpunt Digital Legal Studies van het landelijk Sectorplan Rechtsgeleerdheid.