Het UniversiteitsForum, dat in 2018 als pilot begon op aanbeveling van de commissie Democratisering & Decentralisering, krijgt een vervolg – in aangepaste vorm. Om het bereik en de impact te verhogen worden de opzet en het aantal deelnemers flink vergroot: het UniversiteitsForum moet een breed evenement worden dat iedereen de mogelijkheid heeft om mee te praten over de toekomst van de universiteit. Het Forum ‘nieuwe stijl’ gaat waarschijnlijk begin 2024 van start en zal twee keer per jaar gaan plaatsvinden.
Foto: Folia

Het UniversiteitsForum is in 2018 opgezet na een aanbeveling van de commissie Democratisering & Decentralisering om een ‘breed samengesteld deliberatief forum’ op te zetten. De pilotfase van het Forum duurde tot februari 2022, waarna de afdeling Audit van de UvA een evaluatie uitvoerde. Hieruit komt naar voren dat het UniversiteitsForum goed functioneert als plek voor gedachte-uitwisseling en meningsvorming voor de actieve betrokkenen. Tegelijkertijd blijkt dat het bereik en de impact van het forum nog beperkt is.

Middel én doel

De evaluatie leidt het College van Bestuur (CvB) tot de conclusie dat het UniversiteitsForum nog steeds van toegevoegde waarde is, maar dat de opzet aangepast moet worden. ‘Ik heb de bijeenkomsten in de afgelopen jaren als zeer waardevol ervaren’, vertelt bestuursvoorzitter Geert ten Dam. ‘Medewerkers en studenten die elkaar buiten het Forum niet ontmoet zouden hebben, gingen met elkaar in gesprek over belangrijke thema’s die spelen aan onze universiteit. Ze deelden hun ideeën, wensen en knelpunten met elkaar en met het bestuur. Het gesprek was zowel middel als doel: iedereen binnen de UvA met elkaar in contact brengen en de ideeën over de toekomst van de universiteit als bestuur meenemen in de strategische koers. Die sterke kant van het Forum willen we blijven benutten en verder uitbouwen.’

Onafhankelijke organisatie en programmering

Voor de organisatie en de programmering blijft het UniversiteitsForum, net als in de pilotfase, een onafhankelijke voorzitter en secretaris houden. Ten Dam: ‘Dat was en blijft van groot belang om het gesprek op een goede manier te kunnen voeren. Eva Groen-Reijman en Lena Voorbergen, en haar opvolger Zazie van Dorp, hebben als respectievelijk voorzitter en secretaris uitstekend werk verricht. Ik ben hen, en hun voorgangers Jan Rath en Arne Brentjes, enorm erkentelijk. Hetzelfde geldt voor alle leden van het UniversiteitsForum in de pilotfase: ik ben dankbaar voor alle bijdragen die zij geleverd hebben.’

Samen met Groen-Reijman en Van Dorp wordt het nieuwe Forum in de komende maanden vorm gegeven. Elementen die verder worden uitgewerkt zijn de rol van loting bij het selecteren van deelnemers, het samenstellen van een onafhankelijke agendacommissie (en de rol van bestaande gremia en de medezeggenschap daarin), de programmering van het evenement en andere logistieke zaken. Het streven is om begin 2024 de eerste bijeenkomst van het nieuwe UniversiteitsForum plaats te laten vinden.