17 november 2022
Het goed registreren en up-to-date houden van nevenwerkzaamheden door hoogleraren en de controle ervan door de organisatie is essentieel. ‘Het hebben van nevenwerkzaamheden is in de kern een goede zaak, het betekent dat wij ons verbinden met de maatschappij, het is belangrijk voor het onderwijs en onderzoek. Maar de registratie moet op orde zijn, de transparantie is essentieel, er moet gecontroleerd kunnen worden op mogelijke belangenverstrengeling, zegt rector magnificus Peter-Paul Verbeek. ‘Dat is dus echt een punt waarop wij ons moeten verbeteren’.
Openheid over wie welke nevenwerkzaamheden vervult en voor welke organisatie of bedrijf, is verplicht in de Regeling Nevenwerkzaamheden en moet vermeld staan op de individuele profielpagina van de hoogleraar op de website van de eigen instelling.
Uit de audit blijkt:
Enkele concrete maatregelen:
Er is werk aan de winkel, er ligt een plan van aanpak om de registratie versneld op orde te brengen.Geert ten Dam, bestuursvoorzitter College van Bestuur