22 oktober 2019
De interdisciplinaire promotieplaatsen - ‘Interdisciplinary Doctorate Agreement’ (IDA) - zijn opgezet omdat, hoewel interdisciplinariteit hoog op de agenda van de UvA staat, de vitale uitwisseling tussen onderwijs en onderzoek moeilijk te garanderen is. Lucy Wenting, onderwijsdirecteur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies: 'Academici vinden die studenten kunnen leren interdisciplinair onderzoek te doen, is een van onze grootste uitdagingen. De sleutel is om hen te helpen elkaars taal te begrijpen en de bereidheid en openheid hiervoor te hebben. Interdisciplinaire promovendi zoals jullie zijn van vitaal belang voor dit proces. Jullie zijn onze toekomst’.
De elf promovendi, met uiteenlopende achtergronden, kwamen maandag 21 oktober samen om te laten zien hoe dit interdisciplinaire onderzoek eruit zal gaan zien. Van de manieren waarop persoonlijke attitudes een effect kunnen hebben op rechterlijke beslissingen, en de digitalisering van vruchtbaarheid met behulp van apps, tot of altruïsme is ontwikkeld als een manier om het andere geslacht aan te trekken. De onderzoekers zullen gebieden onderzoeken die input vereisen van meer dan een van de traditionele disciplines.
Met de koppeling tussen onderwijs en onderzoek moet er een opwaartse spiraal ontstaan, waarbij interdisciplinaire programma's op hun beurt een belangrijke bron van innovatief onderzoek zullen zijn. Peter Sloot, wetenschappelijk directeur van het Institute for Advanced Studies van de UvA, stelt dat interdisciplinaire wetenschap dringend nodig is: ‘In de complexe wereld van vandaag, waar alles verweven is met al het andere, en waar oorzaak en gevolg vaak moeilijk te ontrafelen zijn, kunnen de meest prangende maatschappelijke vragen niet afzonderlijk worden bestudeerd’. Sloot voegt eraan toe: ‘We hebben een nieuwe wetenschappelijke methode nodig om de schatten van onze traditionele monodisciplinaire silo's te ontsluiten, en die hebben we nu nodig!’
Na het presenteren van hun promotieonderzoek, ging de groep in discussie over de uitdagingen en mogelijkheden van interdisciplinair onderzoek. Hoe te navigeren door verschillende afdelingen met verschillende manieren van werken? Hoe methodieken te combineren van verschillende onderwerpen die op het eerste gezicht weinig gemeen hebben? Hoe om te gaan met het integreren van mogelijk tegenstrijdige feedback van begeleiders uit verschillende disciplines? De promovendi waren het erover eens dat ze regelmatig samen moeten komen om de uitwisseling van kennis, contacten en ideeën te stimuleren.