11 maart 2021
Alice Twemlow geniet internationale bekendheid als criticus, spreker, docent, jurylid, examinator en moderator op het gebied van designcultuur. Haar onderzoek richt zich op designkritiek, op de relatie tussen design en tijd, op experimenteel publiceren, op kritisch en speculatief ontwerp en ontwerpend onderzoek.
De Wim Crouwel Leerstoel is ondergebracht bij de onderzoeksgroep Boekwetenschap van de Faculteit der Geesteswetenschappen (UvA). Daar zal Twemlow bijdragen aan het onderwijsaanbod door colleges te verzorgen over de Geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur, als keuzevak toegankelijk voor alle masterstudenten. Ze begeleidt studenten Boekwetenschap die zich willen specialiseren in grafische vormgeving en dit traject doorlopen tot aan het afstuderen. Daarnaast zal Twemlow promovendi begeleiden, haar eigen onderzoek met betrekking tot de grafisch ontwerpcollecties uitvoeren en vertegenwoordigen in internationale onderzoeksnetwerken.
Twemlow is lector aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag, waar zij leiding geeft aan het lectoraat 'Design and the Deep Future’. Zij is tevens universitair hoofddocent aan de Academy for Creative and Performing Arts aan de Universiteit Leiden. Eerder was ze hoofd van de master Design Curating & Writing aan de Design Academy Eindhoven. Ze richtte twee masterprogramma’s op aan de School of Visual Arts in New York: de Master in Fine Arts (MFA) in Design Criticism en de Master in Arts (MA) in Design Research, Writing & Criticism.
De leerstoel is voor het Wim Crouwel Instituut van groot belang omdat grafisch ontwerpen en visuele cultuur in Nederland als wetenschappelijke aandachtsgebieden tot nu toe onvoldoende vertegenwoordigd zijn. In navolging van zijn naamgever Wim Crouwel, wil het Wim Crouwel Instituut deze onderwerpen diepgaand onderzoeken en het belang ervan onder de aandacht brengen van ontwerpers en van de nationale en internationale academische wereld.
De leerstoel is tot stand gekomen in samenwerking met de Faculteit der Geesteswetenschappen en het Allard Pierson – de collecties van de Universiteit van Amsterdam, en het Stedelijk Museum Amsterdam. De collecties grafische vormgeving van beide instellingen zullen in het kader van de leerstoel veelvuldig worden ingezet voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden. De bijzondere leerstoel is mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Algemeen Sociaal Fonds voor de Grafische bedrijven en het Pictoright Fonds.
De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) ondersteunt de leerstoel van harte.