Hebben we meer of minder emoties nodig? Welke rol spelen emoties in de politiek? En hoe kunnen we deze emoties onder controle houden? In deze lezing bespreekt Bert Bakker zijn onderzoek naar de rol van emoties in de politiek. Bakker maakt gebruik van zijn tien jaar lopende onderzoeksprogramma naar de rol van emoties in de politiek om deze vragen te beantwoorden. Deze bijeenkomst wordt gemodereerd door Simone Peek.
Kerngegevens van evenement Alumniweek - Politiek is niet cool, het is hot: emoties in de politiek
12 oktober 2024
14:30 -15:30

Sprekers

Bert Bakker is universitair hoofddocent aan de Amsterdam School of Communication Research. Hij richt zich op sociale polarisatie en populisme en verdiept zich in de psychologische wortels van politieke overtuigingen. Ook is Bakker Associate Editor bij Journal of Experimental Political Science. Bert Bakker is mede-oprichter van Hot Politics Lab, een labgroep waarin wetenschappers de rol van emoties en persoonlijkheid in de politiek bestuderen.

Simone Peek is journalist en eindredacteur bij de buitenlandredactie van NRC. Ze doet verslag van de Russische oorlog tegen Oekraïne. Eerder werkte ze als onderzoeksjournalist voor Investico.