Klimaatrechtszaken brengen staten en bedrijven voor de rechter om een strenger mitigatiebeleid te eisen. Wat betekent het voor onze democratieën als rechters van de Nederlandse staat en Shell eisen dat ze hun uitstoot verminderen? Wat betekent de toename van klimaatrechtszaken op de langere termijn? Vervullen rechters hun constitutionele rol en beschermen ze de democratische legitimiteit of ondermijnen ze collectieve besluitvorming en private autonomie?
Kerngegevens van evenement Alumniweek - Klimaatrechtszaken en democratie
14 oktober 2024
19:30 -22:00
Doelenzaal

Enthousiast? Schrijf je hier meteen in!

Inloop: 19:00 - 19:30 uur
Bijeenkomst: 19:30 - 20:45 uur
Aansluitende borrel: 20:45 - 22:00 uur

Spreker

Prof. dr. Christina Eckes: Christina Eckes is hoogleraar Europees recht aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Amsterdam Centre for European Law and Governance (ACELG). In 2023 kreeg ze een ERC-consolidatorbeurs om de directe en indirecte gevolgen van klimaatgeschillen voor de democratie te analyseren.

Universiteitsbibliotheek

Ruimte Doelenzaal