Snelle radioflitsers ('fast radio bursts') ontstaan ver buiten ons melkwegstelsel en zijn pas kortgeleden ontdekt. Het is nog een mysterie hoe deze flitsen worden geproduceerd, maar het is duidelijk dat sommige bronnen zich herhalen terwijl andere dat schijnbaar niet doen. Tijdens de Alumniweek geeft dr. Ziggy Pleunis een lezing over deze snelle radioflitsers.
Kerngegevens van evenement Alumniweek - Het mysterie van snelle radioflitsers: bezoek de sterrenkoepel
14 oktober 2024
19:00 -21:00
Brainwave

Enthousiast? Schrijf je hier meteen in!

Na een korte introductie in de radiosterrenkunde vertelt Pleunis wat we tot zover te weten zijn gekomen over snelle radioflitsers en hoe we onze zoektocht naar hun oorsprong in de komende paar jaar zullen vervolgen.

Sprekers

Dr. Ziggy Pleunis is sinds januari 2024 een NWO Veni fellow aan de UvA. Daarnaast is hij een gastonderzoeker bij ASTRON Netherlands Institute for Radio Astronomy. Hij promoveerde in 2020 aan McGill University in Montréal, Canada en werkte daarna als Dunlap postdoctoral fellow aan de University of Toronto. Pleunis is een expert op het gebied van snelle radioflitsers en gebruikt voor zijn onderzoek voornamelijk waarnemingen van de CHIME en LOFAR telescopen.