Onze werkelijkheid wordt steeds meer opgeslokt door de virtuele wereld. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie. We leven ons leven tegenwoordig niet alleen met, maar ook in de media. Wat betekent het dan nog om mens te zijn? En wat betekent het dan nog om een goed leven te leiden?
Kerngegevens van evenement Alumniweek - Living a Good Life in Media: lezing door Mark Deuze (EN)
17 oktober 2024
19:30 -20:30
REC C1.04 en online
Mark Deuze
Copyright: Truus van Gog

Enthousiast? Schrijf je hier meteen in!

In deze lezing onderzoekt Mark Deuze hoe een goed leven in media eruit kan zien door de drie basisprincipes van het 'Life in Media' project toe te passen: media verdwijnen, media zijn wat we doen, en we houden van media.  Want media spelen een cruciale rol in ons leven: ze geven ons macht en agency. De vraag is dus vooral: hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze media ons dichter bij elkaar laten komen?

De lezing is in het Engels en vindt hybride plaats. Deelnemers kunnen een paar weken van tevoren hun suggesties voor onderwerpen aandragen. Deel je suggesties via alumni@uva.nl.

Sprekers

Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Daarvoor werkte hij als journalist en academicus in de Verenigde Staten aan de Indiana University Bloomington, in Duitsland aan de Universiteit van Münster, en in Zuid-Afrika aan de Universiteit van Johannesburg.

Simone Peek is journalist en eindredacteur bij de buitenlandredactie van NRC. Ze doet verslag van de Russische oorlog tegen Oekraïne. Eerder werkte ze als onderzoeksjournalist voor Investico.  Ze modereert het gesprek met Mark Deuze.