Hoe vormt de maatschappij ons taalgebruik? Op donderdag 19 september zal Dr. Thom Westveer een lezing geven over hoe sprekers van de Franse en Duitse taal gender mismatches waarnemen en in welke mate deze worden geaccepteerd. Dit fenomeen is bijzonder relevant in het licht van de huidige debatten over genderneutraal taalgebruik, die bestaande gendersystemen in veel talen ter discussie stellen. De lezing zal ingaan op de factoren die de acceptatie van geslachtsmismatches beïnvloeden, en biedt een nieuwe theoretische verklaring binnen het kader van de Generatieve Grammatica.
Kerngegevens van evenement AUV lezing: Taal & Gender: van discussie in de samenleving naar taalverandering?
19 september 2024
19:00 -21:00
P.C. Hoofthuis
Zaal 105
PC Hoofthuis

Nieuwsgierig naar hoe sociale factoren taal kunnen beïnvloeden en mogelijk tot taalverandering kunnen leiden? Kom dan naar deze lezing!

Aanmelden

Na afloop is er gelegenheid tot napraten in café Luxembourg op het Spui (drankjes en hapjes voor eigen rekening).

Over de Amsterdamse Universiteits-Vereniging (AUV)

De Amsterdamse Universiteits-Vereniging (AUV) is de algemene alumnivereniging van de UvA. De lezing is een initiatief van de AUV-kring Franse Taal en Cultuur dat valt binnen het Cluster Taal en Cultuur. Nog geen lid van de AUV? Blijf op de hoogte van alle activiteiten en meld je hier aan voor een lidmaatschap.

P.C. Hoofthuis

Ruimte Zaal 105